اردوغان: ارتش ترکیه در شمال سوریه دست به عملیاتی دیگر می‌زند

اردوغان: ارتش ترکیه در شمال سوریه دست به عملیاتی دیگر می‌زند
Copyright Mark Schiefelbein/REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه‌ای امن در شمال شرق سوریه توافق کرده بودند.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر نظامیان این کشور را وارد مناطق شمالی سوریه کند و در شرق رودخانه فرات در منطقه‌ای که در کنترل شبه‌نظامیان کرد عضو یگان مدافع خلق موسوم به «ی‌پ‌گ» است، عملیاتی را اجرا کند.

این درحالی است که پیش از این ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه‌ای امن در شمال شرق سوریه توافق کرده بودند. اردوغان گفت که هم با آمریکا و هم روسیه را در جریان عملیات پیش‌رو گذاشته است.

این عملیات، سومین حملۀ ترکیه به خاک سوریه خواهد بود. آقای اردوغان پیش از این نیز در اوایل سال جاری میلادی دربارۀ احتمال اجرایی کردن آن صحبت کرده بود.

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه در جریان مراسم افتتاح یک بزرگراه گفت: «ما وارد عفرین، جرابلس و الباب شدیم و اکنون می‌خواهیم وارد شرق فرات شویم. ما در این باره با آمریکا و روسیه صحبت کرده‌ایم.»

در پی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال گذشته میلادی مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، آنکارا و واشنگتن دو متحد ناتو بر سر ایجاد منطقه‌ای امن در داخل خاک سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه توافق کردند.

بر اساس این توافق قرار شد که در این منطقه کردهای «ی‌پ‌گ» حضور نداشته باشند اما آنکارا می‌گوید که ایالات متحده هرگونه اقدام برای ایجاد این منطقۀ امن را متوقف کرده است. ترکیه همچنین از واشنگتن خواسته است که روابط خود را با کردهای «ی‌پ‌گ» متوقف کند.

شبه‌نظامیان «ی‌پ‌گ» مهمترین متحد ایالات متحده در درون خاک سوریه در سالهای نبرد واشنگتن با داعش بودند؛ با این وجود ترکیه این نیروها را تروریست می‌خواند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوریه: تداوم آتش‌بس در ادلب بستگی به رفتار ترکیه دارد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد