درگیری پلیس فرانسه با معترضان شهر نانت در مراسم بزرگداشت استیو کانسیو

درگیری پلیس فرانسه با معترضان شهر نانت در مراسم بزرگداشت استیو کانسیو
Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استیو کانیسو جوان ۲۴ ساله‌ای بود که در شب ۲۱ ژوئن مصادف با جشن موزیک فرانسه ناپدید و سرانجام ۳۸ روز بعد در ۲۹ ژوئیه بدن بی‌جان او در رودخانه لوآر در حدود یک کیلومتری نانت پیدا شد.

آگهی

پلیس شهر نانت فرانسه روز شنبه ۳ اوت با شماری از شرکت کنندگان در مراسم بزرگداشت استیو کانسیو درگیر شد و برای مقابله با آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

استیو کانیسو جوان ۲۴ ساله‌ای بود که در شب ۲۱ ژوئن مصادف با جشن موزیک فرانسه ناپدید و سرانجام ۳۸ روز بعد در ۲۹ ژوئیه بدن بی‌جان او توسط قایقرانان در رودخانه لوآر در حدود یک کیلومتری نانت پیدا شد.

گفته می‌شود که استیو در شب جشن موزیک، در جریان درگیری که میان پلیس و یک گروه موسیقی در نزدیکی رودخانه لوآر روی داده، به رودخانه افتاده و غرق شده است. در آن شب نیز پلیس برای متفرق کردن یک گروه موسیقی تکنو و تماشاگران آن که استیو یکی از آنان بود از گاز اشک‌آور استفاده کرد. پلیس معتقد بود که بسیار دیروقت است و باید این گروه فعالیتش را متوقف کند. در جریان آن حادثه، چهارده نفر به رودخانه افتادند.

خبر ناپدید شدن و مرگ استیو کانسیو، بار دیگر خشم از رفتارهای پلیس را در سراسر این کشور زنده کرد؛ دولت و نیروی پلیس فرانسه پیش از این نیز به دلیل خشونت در قبال معترضان موسوم به «جلیقه زرد» با انتقادات بسیاری بویژه از سوی مدافعان حقوق بشر مواجه بودند.

در جریان راهپیمایی بزرگداشت استیو کانیسو در روز شنبه که صدها نفر در آن شرکت داشتند، راهپیمایان خشونت پلیس را محکوم کردند. گروهی از راهپیمایان نیز با پلیس درگیر شده و درنهایت برای مقابله با این نیروها، قدام به ساخت سنگر بر سر یکی از چهارراههای شهر کردند و زباله‌ها را آتش زدند.

با اوج گرفتن درگیری‌های روز شنبه، مقامات نانت برخی مسیرهای رفت و آمد در شهر را بستند.

جلیقه زردهای فرانسه نیز که چندین ماه است با دولت این کشور در جدالند، در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند که از معترضان شهر نانت حمایت کنند.

دو روز پیش از این در پنج‌شنبه اول اوت، ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه گزارشی را منتشر کرد که ادعا داشت هیچ ارتباطی میان رفتار پلیس نانت و ناپدید شدن و مرگ استیو کانسیو وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض جلیقه زردهای بروکسل علیه «دیکتاتوری اروپایی»

نخستین حمایت آشکار روشنفکران فرانسه از جنبش «جلیقه زردها»

بقایای کودک دو و نیم ساله پس از ۹ ماه جستجو پیدا شد؛ چطور مرگ امیل سولی فرانسه را شوکه کرد؟