چهارمین تماس تلفنی ماکرون و روحانی در دو ماه؛ «نقش فرانسه تلاش برای توقف تنش‌ها و آغاز مذاکرات است»

حسن روحانی و امانوئل ماکرون
حسن روحانی و امانوئل ماکرون Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری فرانسه در حال حاضر برای گذراندن تعطیلات تابستانی در جنوب این کشور به سر می‌برد. با این حال و به گفته کاخ الیزه، وی تماس‌های خود با حسن روحانی و دونالد ترامپ را ادامه می‌دهد.

آگهی

حسن روحانی و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری ایران و فرانسه شامگاه سه‌شنبه برای چهارمین مرتبه در دوماه اخیر تلفنی گفت‌وگو کردند.

کاخ الیزه (دفتر ریاست جمهوری فرانسه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آقای ماکرون در جریان گفت‌وگو با همتای ایرانی خود بار دیگر درخواست کرد تا شرایط لازم برای «کاهش تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا» ایجاد شود.

به گفته الیزه، رئیس جمهوری فرانسه به آقای روحانی گفت: «این نقش فرانسه است تا تمام تلاش‌های لازم را در قبال همه طرف‌های درگیر انجام دهد تا همه قبول کنند تا با یک توقف [تنش‌ها] گفت‌وگوها را آغاز کنند.»

به گزارش سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای روحانی با انتقاد از رویه اروپا در قبال توافق هسته‌ای گفت: «متاسفانه علی رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند.» براساس این گزارش، رئیس جمهوری ایران « جدیت اروپا در عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران با دیگر کشورها را گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران خواند» و افزود: «اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در این زمینه می تواند به عنوان مقدمه حائز اهمیت باشد.»

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهوری فرانسه در حال حاضر برای گذراندن تعطیلات تابستانی در جنوب این کشور به سر می‌برد. با این حال و به گفته کاخ الیزه، وی تماس‌های خود با حسن روحانی و دونالد ترامپ را ادامه می‌دهد.

فرانسه در ماه‌های گذشته تلاش خود برای حفظ برجام و ایفای نقش به منظور جلوگیری از افزایش تنش در خلیج فارس را دوچندان کرده است. کاخ الیزه می‌گوید آقای ماکرون [درباره پرونده ایران] با هماهنگی آلمان و بریتانیا عمل می‌کند و تماس‌های خود را با روسیه و چین ادامه می‌دهد. براساس بیانیه ریاست جمهوری فرانسه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به جنوب فرانسه در روز ۱۹ اوت/۲۹ مرداد و برگزاری اجلاس گروه ۷ در همین کشور، فرصت‌های بعدی برای رایزنی درباره پرونده ایران هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه خبر دعوت ماکرون از روحانی برای شرکت در نشست گروه ۷ را تکذیب کرد

روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با ماکرون: فرانسه به‌عنوان شریک قدیمی ایران نقش سازنده دارد

ماکرون برای «کاهش تنش در خاورمیانه» تلفنی با روحانی گفت‌وگو کرد