بوریس جانسون پس از ملاقات با ملکه الیزابت رسما نخست وزیر بریتانیا شد

ملکه الیزابت و بوریس جانسون نخست وزیر تازه بریتانیا
ملکه الیزابت و بوریس جانسون نخست وزیر تازه بریتانیا Copyright Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه بوریس جانسون با حضور در کاخ باکینگهام به طور رسمی پیشنهاد نخست‌وزیری بریتانیا را از ملکه الیزابت دریافت کرد و با قبول آن مامور تشکیل کابینه شد.

آگهی

بوریس جانسون روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه با حضور در کاخ باکینگهام پیشنهاد تشکیل کابینه بریتانیا را از ملکه الیزابت دریافت کرد و رسما نخست وزیر این کشور شد. 

ملاقات بوریس جانسون با ملکه الیزابت مطابق برنامه پیش بینی شده ساعتی پس از آن صورت گرفت که ترزا می نخست وزیر پیشین با حضور در مقابل درب ساختمان این نهاد از سمت خود کناره گرفت.

آقای جانسون در نخستین نطق خود در مقام نخست وزیراز «بردباری و شکیبایی» ترزا می و احساس عمیق تعهد به خدمت عمومی او تشکر کرد و گفت پرچم بریتانیا در راه دموکراسی برافراشته خواهد ماند.

شهردار سابق لندن همچنین با اشاره به برکسیت افزود که بریتانیا در انتهای ماه اکتبر «بدون اما و اگرها» از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

وی گفت: «من با تمام وجود معتقدم که می‌تونیم در ۹۹ روز به توافق جدید با اتحادیه اروپا برسیم. اما بعد از آن ۹۹ روز دیگری صبر نخواهیم کرد چرا که مردم بریتانیا به اندازه کافی صبر به خرج داده‌اند. اکنون زمان عمل، زمان تصمیم‌گیری، زمان رهبری قدرتمند و زمان تغییر کشور به سوی آینده‌ای بهتر فرا رسیده است»

Reuters
بوریس جانسون اولین نطق خود را در مقام نخست وزیر در مقابل دفتر نخست وزیری بریتانیا ایراد کردReuters

وزیر خارجه اسبق بریتانیا که ۵۵ ساله است هفتاد و هفتمین نخست وزیر بریتانیا به شمار می رود.

بوریس جانسون توانست در انتخابات درون حزبی محافظه کاران با کسب بیش از ۹۰ هزار رای در مقابل ۴۰ هزار رای جرمی هانت جانشین ترزا می شود.

خانم می در نطق پایانی خود به عنوان نخست وزیر در مجلس عوام در حالی که تلاش می کرد جلوی اشک هایش را بگیرد گفت: «سیاست یعنی تفاوتی که ما می‌توانیم هر روز در زندگی مردم کشور ایجاد کنیم. آن ها دلیلی هستند که ما اینجا هستیم و این را نباید هرگز فراموش کنیم.»

وی اضافه کرد: «بگذارید چیزی را به شما درباره برآوردم از این سه سال و اینکه چطور آن را می‌سنجم بگویم: دستاورد این نخست‌وزیری در فرصتی است که هر کودکی که اکنون در مدرسه‌ای بهتر درس می‌خواند خود را نشان می‌دهد، این دستاورد در راحتی هر فردی است که اکنون برای اولین بار در عمرش از شغل برخوردار است.»

ترزا می در دوران نخست وزیری خود تلاش کرد طرح برکسیت را به تصویب مجلس بریتانیا برساند اما در این هدف توفیقی حاصل نکرد.

همزمان با استعفای ترزا می، فیلیپ هاموند وزیر دارایی و دیوید گوک وزیر دادگستری بریتانیا نیز از سمت خود کناره گیری کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Reuters
ترزا می برای آخرین بار در جلوی خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت، محل اقامت نخست وزیریReuters

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون خطاب به کوربین: این آقا طرف مُلاهای تهران را می‌گیرد

خرسندی ترکیه از نخست وزیری «نوه عثمانی» در بریتانیا

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟