سفر ناگهانی پمپئو به عراق برای هشدار به اقدامات تحریک آمیز ایران

سففر ناگهانی مایک پمپئو به عراق
سففر ناگهانی مایک پمپئو به عراق Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وی بدون اشاره به جزئیات و درجه تهدیدها علیه نیروهای نظامی این کشور گفت: «ایالات متحده درباره حمله قریب‌الوقوع نیروهای نزدیک به ایران اطلاعات دقیقی دریافت کرده است.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه سه‌شنبه در یک سفر غیرمنتظره و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد عراق شد. آقای پمپئو می‌گوید با مقام‌های عالی‌رتبه عراق درباره امنیت نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور و تحرکات گروه‌های شبه‌نظامی شیعه نزدیک به ایران صحبت کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا که قرار بود روز سه‌شنبه در ادامه سفر دوره‌ای خود در برلین با آنگلا مرکل و هایکو ماس، صدر اعظم و وزیر خارجه آلمان دیدار کند، این برنامه را برای «رسیدگی به امور اضطراری» لغو کرد.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، آقای پمپئو در عراق با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده است. وی بدون اشاره به جزئیات و درجه تهدیدها علیه نیروهای نظامی این کشور گفت: «ایالات متحده درباره حمله قریب‌الوقوع نیروهای نزدیک به ایران اطلاعات دقیقی دریافت کرده است.»

به گزارش رویترز، آقای پمپئو با اعلام پشتیبانی از حاکمیت ملی دولت عراق گفت: «نمی‌خواهیم کسی، به‌ویژه با حمله به نیروهای دیگر کشورها در امور داخلی عراق دخالت کند.» به گفته وی مقام‌های عراقی به وی تضمین داده اند که از منافع آمریکا در این کشور دفاع کنند.

بیشتر بخوانید:

تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش فشارهای واشنگتن بر تهران به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است. ایالات متحده روز دوشنبه اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس را «پیامی روشن برای رژیم ایران» توصیف کرد. یک روز بعد هم خبر اعزام ۴ بمب‌افکن استراتژیک ب۵۲ به منطقه از سوی مقام‌های آگاه ایالات متحده منتشر شد.

ایران اعلام کرده است که روز چهارشنبه و در واکنش به عدم اجرای تعهدات ۴ کشور باقی مانده در برجام، سطح پایبندی خود به توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فشار آمریکا به عراق برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران

اتحادیه اروپا از تحریم‌های نفتی و محدودیت‌های هسته‌ای جدید آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید