اردوغان: ترکیه موضوع بلندی‌های جولان را به سازمان ملل می‌‌برد

اردوغان: ترکیه موضوع بلندی‌های جولان را به سازمان ملل می‌‌برد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تی جی آر تی گفت که بیانیه ترامپ در ارتباط با بلندی‌های جولان، «هدیه‌ای» به نخست وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات این کشور بود.

آگهی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور موضوع بلندی‌های جولان را به سازمان ملل متحد می‌کشاند.

هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در توییتی اعلام کرد که وقت آن رسیده است که حق حاکمیت اسرائیل در بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته شود. از سوی دیگر ترامپ، قصد دارد روز دوشنبه (۲۵ مارس ۲۰۱۹) با امضای فرمانی اجرایی، این تصمیم را رسمی کند. 

اردوغان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تی جی آر تی گفت که بیانیه ترامپ در ارتباط با بلندی‌های جولان، «هدیه‌ای» به نخست وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات این کشور بود. او اعلام کرد که قصد دارد موضوع بلندی‌های جولان را به سازمان ملل بکشاند. رئیس جمهوری ترکیه توضیحی بیشتر در اینباره نداد. 

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آرشیو رویترز
تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز با سوریه و در مناطق اشغالی بلندی‌های جولانآرشیو رویترز

رئیس جمهوری ترکیه، همچنین در سخنانی که روز جمعه در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی داشت گفته بود که اجازه مشروعیت بخشیدن به اشغال بلندی‌های جولان را نخواهد داد.

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ میلادی با کشورهای عربی، افزون بر بخشی از کرانه باختری و نوار غزه، ارتفاعات جولان واقع در خاک سوریه را نیز به اشغال خود درآورد.

اسرائیل از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون تلاش دارد تا این منطقه استراتژیک را به طور رسمی ضمیمه خاک خود کند، تلاشی که با مقاومت سازمان ملل متحد و کشورهای جهان هنوز به نتیجه نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهتزار پرچم سوریه در منطقه مشرف به بلندی‌های جولان

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟