سیل در ۴ استان ایران؛ مردم سیل‌زده کماکان گله دارند

سیل در ۴ استان ایران؛ مردم سیل‌زده کماکان گله دارند
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرها از مناطق سیل‌زده ضد و نقیض است. مسوولان دولتی مدام به کمک‌رسانی اشاره دارند و در عین حال خبرنگاران و شهروندان تصاویری از زندگی مردمی را منتشر می‌کنند که در گل و لای سیل روزهای اخیر در استان‌های شمالی ایران گرفتار آمده اند.

آگهی

روزهای نخست نوروز برای شهروندان ساکن در استان‌های گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی و روستاهای واقع در این مناطق با تلخی سیل و طوفان و رانش زمین آغاز شد. حوادثی که برخی کارشناسان آن را ناشی از ساخت‌وساز بی‌رویه ویلاها و بی‌توجهی بر تبعات محیط زیستی آن عنوان کردند. با وجود آنکه مقام‌های دولتی و گروهی از مردم برای کمک راهی مناطق سیل‌زده شده‌اند، سیل‌زدگان کماکان از روند رسیدگی‌ها گله دارند. با گذشت سه روز از شروع بارندگی‌های شدید، سیل و رانش زمین کماکان کمک‌رسانی به شهروندان گرفتار در آب و باران ادامه دارد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران پس از دریافت تازه‌ترین گزارش‌ها از مناطق سیل‌زده اعلام کرده تا تمامی امکانات استان‌های همجوار برای تسریع در عملیات امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران بسیج شود. اعزام تیم‌های کمکی از مسوولان دستگاه‌های امدادی و خدماتی به سرپرستی وزیرکشور از دیگر نکاتی است که روحانی به آن اشاره داشته است.

گله کاوه مدنی از اسکان مردم در ساختگاه‌های پرخطر

کاوه مدنی، معاون پیشین آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ایران و کارشناس این حوزه در تویتر خود با تاکید بر توهم «غلبه بر طبیعت» از اینکه چرا شهروندان را در ساختگاه‌های پرخطر سکونت داده‌اند، گله کرده است.

اختصاص ٢٠ میلیارد تومان برای مدیریت بحران اولیه

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور ایران از اختصاص ٢٠ میلیارد تومان برای مدیریت بحران اولیه به ٤ استان سیل زده گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی خبر داد. به گفته او «دستگاه‌های خدمات‌رسان در ١٠ شهرستان و ٧٥ شهر و روستا و محورهای کوهستانی استان گلستان خدمات امداد و نجات ارایه کردند که بر این اساس به بیش از ٣٧ هزار نفر امدادرسانی شده و بیش از ۶ هزار و ٢٠٠ نفر اسکان اضطراری داده شده اند.»

به دنبال وقوع سیلاب در مناطق گوناگون استان گلستان تاکنون ۱۰ هزار و ۶۳ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده است. بر اساس گزارش‌ها برخی از این خانه‌ها غیرقابل سکونت شده‌اند. احمد حسین زادگان، استاندار مازندران نیز به ایرنا خبر داده که «فرآیند پرداخت خسارت به سیل زدگان استان از روز شنبه آغاز خواهد شد.»

«الان عمده مشکل در آق قلا است»

سیلاب از گنبد کاووس به سمت دیگر مناطق هدایت شده و آنطور که امانگلدی ضمیر، فرماندار آق‌قلا خبر داده « ۷۰ درصد شهر مرزی آق قلا در گلستان در محاصره سیل است.»

میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در این باره به ایسنا گفته است: «در حال حاضر با ایجاد دو شکاف در خط راه آهن آق قلا، در حال هدایت آب به سمت دشت هستیم. سیلاب از گنبد کاووس هدایت شد و الان عمده مشکل در آق قلا است چرا که ظرفیت گرگانرود ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه است اما حجم آب بسیار بیش از این مقدار است. سطح آب در شهرستان آق قلا از ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است و سعی داریم آب داخل شهر را طی ۴۸ الی ۷۲ ساعت آتی تخلیه کنیم.»

علی‌اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر ایران در حساب توییتر خود نوشت: «آبگرفتگی در آق قلا کم شده و به سمت شهرهای سیمین شهر و گمیشان در حال حرکت است.»

محمد معصومیان، خبرنگار روزنامه ایران نیز در حساب رسمی توییترش از مشاهدات خود در این زمینه نوشته و گفته است که هر فردی که تراکتور و قایق داشته در کوچه و خیابان‌ها دنبال مردم می‌گردد تا آن‌ها را به مکان‌های خشک شهر برساند.

حضور نرگس کلباسی در مناطق سیل زده

نرگس کلباسی زن نیکوکار ایرانی که پس از زلزله کرمانشاه راهی این شهر شده بود و تا کنون خدماتی در زمینه خانه‌سازی به شهروندان این منطقه ارایه کرده است امروز در حساب توئیتر خود خبر داد که به استان گلستان و مناطق سیل زده می‌رود.

او گفت: «عازم گلستان هستم. می‌خواهم مردم آنجا بدانند که تنها نیستند و ما مردم مثل کوه پشت شان هستیم و حمایت میکنیم و عاشقشان هستیم.»

امیرشیر توماج، فرماندار شهرستان گمیشان نیز به ایرنا خبر داده که «موج دوم سیلاب به سمت گمیشان گلستان در حرکت است و عصر امروز {جمعه} بار دیگر این شهر را فرا می گیرد. در ۲۰ نقطه از شهر گمیشان و ۱۰ نقطه در بندرترکمن امکانات لازم برای اسکان سیل زدگان گمیشان فراهم است.»

حضور سردار آزمون در جمع همشهریانش

روزنامه‌ ایران نیز در گزارش تصویری خود از کمک‌رسانی سردار آزمون، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران به همشهریانش در گنبد کاووس خبر داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی در ایران تا کنون سه نفر در استان مازندران و دو نفر در استان گلستان به دنبال رانش زمین و سیل جان باخته‌اند. سیل اخیر به ۱۸۰ هزار هکتار ار زمین‌های کشاورزی و ۷ هزار هکتار از باغ‌ها و یک‌هزار و پانصد خانه در شهرها و پنج‌هزار خانه روستایی آسیب زده است.

سدها کار نمی‌کردند، شهر گنبدی در کار نبود

علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: «اگر سدهای بوستان و گلستان و نرماب تاخیری کار نمی‌کردند، به جرات می‌توان گفت دیگر شهر گنبدی در کار نبود.»

محمدعلی هروی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان روز جمعه به ایرنا گفت: « برای امدادرسانی و خدمات مربوطه در ۲ بخش سیلاب و برف، تاکنون ۴۷ دستگاه آمبولانس، ۱۱ دستگاه خودرو نجات ، ۲۱۶ دستگاه خودرو کمک‌ دار، پنج دستگاه قایق، ۱۴۵دستگاه موتور پمپ لجن ‌کش و ۲ بالگرد به کارگیری شد.»

به گفته او «به ۳۸هزار و ۴۴۷ نفر حادثه دیده در مجموع ۱۰ شهرستان این استان که تحت تاثیر خسارات سیلاب قرار گرفته اند، امدادرسانی انجام شد.» نمایندگانی از وزارت بهداشت و دیگر بخش‌های دولتی راهی مناطق سیل‌زده شده اند.

برج قابوس آسیب جدی ندید

یکی از نگرانی دوستداران میراث فرهنگی وارد آمدن آسیب به برج قابوس، اثر تاریخی واقع در گنبد کاووس بود. چنانچه تصاویر مخابره شده این برج را در محاصره سیل جاری شده در استان گلستان نشان می‌داد. با این حال ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان به ایسنا گفت: «این یک آب‌گرفتگی است که خطری برای برج قابوس ندارد. برج چون در ارتفاع واقع شده در امان مانده و آسیب جدی ندیده است. البته آب به حریم آن وارد شده است. امروز شرایط شهر گنبد قابوس طبیعی اعلام شد و سطح آب در بیشتر شهر فروکش کرده است. حتی در زمان بازدید از وضعیت این برج شاهد حضور گردشگرانی بودم که بدون مشکل بازدید خود را انجام دادند.»

آگهی

برج قابوس بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. این برج سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. نوروز هر سال این برج یکی از مراکز اصلی جذب گردشگر در استان گلستان بود.

بیشتر بخوانید:

سیل‌زدگی ۴۰ هزار گنبدکاووسی؛ ۶۰ درصد بارندگی سالانه استان در یک روز ثبت شد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاری شدن سیل جان دستکم ۲۰ نفر را در افغانستان گرفت

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد