ترامپ: حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را باید به رسمیت شناخت

ترامپ: حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را باید به رسمیت شناخت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرد که وقت آن است که بعد از ۵۲ سال، ایالات متحده آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد.

آگهی

دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرد که وقت آن است که ایالات متحده آمریکا بعد از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد.

در پی اعلام این موضوع توسط ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حساب کاربری‌ رسمی این نهاد در توئیتر هم بلافاصله از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد و نوشت: «در زمانی که ایران به دنبال استفاده از سوریه به عنوان سکویی برای نابودی اسرائیل است، رئیس‌جمهوری آمریکا جسورانه حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. ممنون، رئیس‌جمهور ترامپ.»

از سوی دیگر طبق گفته دفتر نتانیاهو، وی در تماس تلفنی خطاب به ترامپ گفته است: «شما تاریخ‌ساز شده‌اید.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته (چهارشنبه ۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند) در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، توصیف معمول خود از بلندی‌های جولان را از «بلندی‌های تحت اشغال» به «بلندی‌های تحت کنترل» اسرائیل تغییر داد.

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ میلادی با کشورهای عربی، افزون بر بخشی از کرانه باختری و نوار غزه، ارتفاعات جولان واقع در خاک سوریه را نیز به اشغال خود درآورد.

رویترز
بلندی های جولانرویترز

اسرائیل از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون تلاش دارد تا این منطقه استراتژیک را به طور رسمی ضمیمه خاک خود کند، تلاشی که با مقاومت سازمان ملل متحد و کشورهای جهان هنوز به نتیجه نرسیده است.

بیشتر بخوانید:وزارت خارجه آمریکا به مالکیت اسرائیل بر «بلندی‌های جولان» رسمیت داد؟

این موضع گیری از سوی رئیس جمهوری آمریکا در حالی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوشنبه آینده در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار می کند و از سوی دیگر انتخابات اسرائیل نیز سه هفته دیگر برگزار خواهد شد. 

تحلیلگران می‌گویند که موضع آمریکا در ارتباط با بلندی‌های جولان می‌تواند شانس بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پیش رو را بالا ببرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با عقب‌نشینی ایران، پلیس روسیه در بلندی‌های جولان مستقر می‌شود

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم