سپهر سیاسی فرانسه؛ افزایش محبوبیت ماکرون و کاهش حمایت از جلیقه‌زردها

سپهر سیاسی فرانسه؛ افزایش محبوبیت ماکرون و کاهش حمایت از جلیقه‌زردها
سپهر سیاسی فرانسه؛ افزایش محبوبیت ماکرون و کاهش حمایت از جلیقه‌زردها Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز دوشنبه برای ماکرون نوید یک هفته کاری مسرت‌بخش را با خود به همراه داشت زیرا علامه بر افزایش محبوبیت، حزب متبوع او یعنی «جمهوری به پیش» نیز پیشتاز نظرسنجی‌ها برای انتخابات آتی پارلمان اروپا شده است.

آگهی

در حالی که جنبش جلیقه‌زردهای فرانسه بخشی از حمایت مردمی را از دست داده محبوبیت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور اندکی افزایش یافته است.

بر پایه نتایج آخرین نظرسنجی‌ها که روز دوشنبه ۶ اسفند در فرانسه منتشر شد، محبوبیت ماکرون در ماه جاری با دو درصد افزایش به ۳۲ درصد رسید. این میزان رشد محبوبیت گرچه اندک است، اما موهبتی برای رئیس جمهوری فرانسه است که در ماه‌های اخیر با اعتراض‌های شدید خیابانی درگیر بوده و مجبور به عقب‌نشینی از برخی سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی خود شده است. محبوبیت ماکرون در ماه دسامبر به ۲۷ درصد رسیده بود که پایین‌ترین حد از آغاز دوران ریاست‌ جمهوری او بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

اهمیت دیگر این آمار که مؤسسه نظرسنجی اودوکسا آن رت منتشر کرده، در آن است که از زمان آغاز جنبش جلیقه‌زردها در میانه ماه نوامبر ۲۰۱۸ تاکنون این نخستین باری است که محبوبیت رئیس جمهوری فرانسه افزایشی ولو اندک را نشان می‌دهد.

امانوئل ماکرون که از آغاز جنبش جلیقه‌زردها رویه سرکوب اعتراض به اشکال مختلف را در پیش گرفته بود، پس از اندکی عقب‌نشینی، سیاست «گفتگوی عمومی» با نمایندگان مردم، احزاب، اصناف و رسانه‌ها را در پیش گرفت که سنتی قدیمی در سیاست فرانسه برای فرونشاندن بحران است. او روز شنبه نیز با حضور در نمایشگاه کشاورزی پاریس با مردم و کشاورزان گفتگو کرد تا چهره مثبت‌تری از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

کاهش محبوبیت جلیقه‌زردها

جنبش جلیقه‌زردها در یکی دو هفته اخیر به دلایل گوناگون از جمله اختلاف‌های داخلی رو به افول داشته است. نتایج نظرسنجی اودوکسا در این زمینه نشان می‌دهد که ۵۵ درصد مردم فرانسه خواهان توقف اعتراض جلیقه‌زردها هستند. از زمان آغاز اعتراض جنبش جلیقه‌زردها، این نخستین بار است که اکثریت پرسش‌شوندگان فرانسوی در یک نظرسنجی رأی به توقف جنبش می‌دهند.

گرچه شمار شهروندان فرانسوی که در پانزدهمین دور اعتراض‌های خیابانی جلیقه‌زردها در روز شنبه گذشته شرکت کردند از هفته پیش از آن بیشتر بود، اما درگیری‌های بسیار کمتری در جریان اعتراض پیش آمد و شمار افراد بازداشت شده به مراتب کمتر از هفته‌های قبل بود. در آن روز تظاهرات پاریس برای نخستین بار به شب نکشید و معترضان حوالی ساعت ۱۷ متفرق شدند.

با این حال حتی شماری از کسانی که خواستار توقف اعتراض خیابانی شده‌اند، همچنان به سیاست دولت انتقاد دارند و امانوئل ماکرون را طرفدار بانکداران و سرمایه‌داران می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

آرایش احزاب در سپهر سیاسی و پیشتازی حزب حاکم در نظرسنجی انتخابات اروپا

روز دوشنبه برای ماکرون نوید یک هفته کاری مسرت‌بخش را با خود به همراه داشت زیرا علامه بر افزایش محبوبیت، حزب متبوع او یعنی «جمهوری به پیش» نیز پیشتاز نظرسنجی‌ها برای انتخابات آتی پارلمان اروپاست.

انتخابات دور جدید پارلمان اروپا قرار است در روزهای دوم و پنجم خرداد ۹۸ برگزار شود، اما فهرست رسمی نامزدهای احزاب هنوز اعلام نشده است. بر پایه یک نظرسنجی که نتایج آن روز دوشنبه در روزنامه لوفیگارو منتشر شد، حزب حاکم فرانسه در صورت ائتلاف با حزب میانه دست کم ۲۲ درصد آرا را از آن خود خواهد کرد. ائتلاف حزب میانه به رهبری فرانسوا بایرو با حزب ماکرون با توجه به همگامی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار محتمل است.

نزدیک‌ترین رقبای ماکرونیست‌ها در انتخابات اروپا ملی‌گرایان افراطی تحت رهبری مارین لوپن هستند که با ۱۹ درصد آرا در قالب حزب «اتحاد ملی» («جبهه ملی» سابق) در جایگاه دوم قرار دارند. این آمار تنها متعلق به این حزب است و اگر گروه‌های راست‌گرا و ملی‌گرای دیگر با آن ائتلاف کنند، بعید است که احزاب قدرتمند دیگر بتوانند از آنها پیشی بگیرند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش بی سابقه محبوبیت ماکرون در فرانسه

محبوبیت ماکرون در فرانسه به زیر ۵۰ درصد سقوط کرد

افت شدید محبوبیت ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در نظرسنجی‌ها