آمریکا: با هیچ زمان‌بندی مشخصی برای خروج از افغانستان موافقت نکرده‌ایم

آمریکا: با هیچ زمان‌بندی مشخصی برای خروج از افغانستان موافقت نکرده‌ایم
Copyright  phot: (left) Staff Sgt. William Tremblay, U.S. Army /(right) Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما با هیچ‌زمانبندی مشخصی برا خروج نیروهای نظامی موافقت نکرده‌ایم و قصد نداریم جزئیات مکالمات دیپلملتیک را افشا کنیم.»

آگهی

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۷ بهمن / دلو اعلام کرد که واشنگتن با هیچ زمانبندی مشخصی برای خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان موافقت نکرده و افزود که آمریکا تنها در صورت مساعد بودن شرایط، امکان تغییر نحوه حضور نیروهای خود در این کشور را بررسی خواهد کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه در بیانیه خود از ارائه جزئیات درباره مذاکرات با گروه طالبان خودداری کرده و اظهار داشت: «ما با هیچ‌ زمان‌بندی مشخصی برای خروج نیروهای نظامی خود موافقت نکرده‌ایم و قصد هم نداریم که جزئیات مکالمات دیپلملتیک را افشا کنیم.»

گروه طالبان که اکنون نمایندگانی را برای مذاکرات صلح به مسکو فرستاده است، روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده در جریان مذاکرات با خروج نیمی از نیروهای نظامی خود تا ماه آوریل از افغانستان موافقت کرده است.

آمریکا ماه گذشته میلادی در مذاکرات صلح قطر گفت‌وگو با نمایندگان گروه‌های مختلف در افغانستان از جمله طالبان را آغاز کرد. مطرح شدن احتمال خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در پایان این مذاکرات، احتمال دستیابی به صلح پایدار و پایان جنگ ۱۷ ساله در این کشور را پررنگ‌ کرد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه (۵ فوریه) در سخنرانی سالانه خود در کنگره، مذاکرات با گروه های مختلف در افغانستان از جمله طالبان را «سازنده» خواند. وی همچنین از امکان کاهش حضور نیروهای ایالات متحده در این کشور و تمرکز بیشتر بر مبارزات ضد تروریسم خبر داد.

آقای ترامپ در نطق سالیانه خود در کنگره ایالات متحده درباره مذاکرات صلح افغانستان گفت: «ما نمی‌دانیم که به توافق می‌رسیم یا نه. اما می‌دانیم که پس از دو دهه جنگ دست‌کم زمان تلاش برای صلح فرا رسیده است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملابرادر از رهبران ارشد طالبان برای مذاکره با آمریکا در قطر به سر می‌برد

سفر غیر منتظره وزیر دفاع موقت آمریکا به افغانستان

طالبان: پیش‌نویس توافقنامه صلح در افغانستان آماده شد