حکم جلب دویست متهم دیگر کودتای نافرجام در ترکیه صادر شد

حکم جلب دویست متهم دیگر کودتای نافرجام در ترکیه صادر شد
حکم جلب دویست متهم دیگر کودتای نافرجام در ترکیه صادر شد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متحدان غربی ترکیه و نیز نهادهای حقوق بشری می‌گویند اردوغان به بهانه کودتا، در حال سرکوب تمامی مخالفان خودش است.

آگهی

حکم بازداشت نزدیک به دویست شهروند ترکیه به ظن همکاری با فتح‌الله گولن، مخالف اصلی دولت آنکارا صادر شد. روزنامه حریت با انتشار این خبر نوشت این افراد که شمار دقیق آنها در مجموع ۱۹۲ نفر اعلام شده، متهم به مشارکت در طرح کودتا در ترکیه با همدستی فتح‌الله گولن، ناراضی تبعیدی هستند.

تنها در هفته گذشته در شهرهای آدانا و استانبول حکم بازداشت بیش از ۱۰۰ تن از نظامیان مظنون به همدستی در طرح کودتای نافرجام ترکیه صادر شده است.

دفتر دادستان آنکارا نیز اعلام کرد حکم بازداشت ۵۰ نظامی از جمله ۳ افسر ارشد و ۴۷ گروهبان را صادر کرده است. ۵۵ نفر نیز به اتهام استفاده از شبکه پیام‌رسان بای‌لاک (ByLock) مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. این شبکه پیام‌رسان که دولت می‌گوید کودتاچیان از آن در شب کودتا برای اطلاع‌رسانی به یکدیگر استفاده می‌کردند، از فردای همان روز ممنوع اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

نظیر چنین احکامی برای ده‌ها نفر دیگر در شهر قونیه و استان‌های موغله و قوجاایلی نیز صادر شده است.

کودتای نافرجام تیر ۱۳۹۵ در ترکیه به دست نیروهای وفادار به رئیس‌جمهوری، رجب طیب اردوغان شکست خورد و ۲۵۰ کشته بر جای گذاشت. از زمان کودتا در ترکیه تاکنون پلیس این کشور به طور منظم عملیاتی را برای دستگیری متهمان این پرونده اجرا کرده است. بیش از ۷۷ هزار نفر به همین اتهام در زندان و در انتظار صدرو حکم به سر می‌برند و در چهارچوب طرح پاکسازی دولت، حدود ۱۵۰ هزار نفر از نظامیان و شهروندان دیگر نیز به ظن پیوند داشتن با این ماجرا از شغل خود برکنار شده‌اند.

فتح‌الله گولن، ناراضی اسلام‌گرای اهل ترکیه و متحد پیشین اردوغان است که از سال ۱۹۹۹ میلادی در آمریکا در تبعید خودخواسته به سر می‌برد. اردوغان او را طراح کودتای نافرجام در کشورش می‌داند.

ترکیه دلیل سرکوب متهمان کودتا را دفاع از امنیت ملی خود اعلام می‌کند. اما متحدان غربی ترکیه و نیز نهادهای حقوق بشری می‌گویند اردوغان به بهانه کودتا، در حال سرکوب تمامی مخالفان خودش است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هاکان شوکور، ستاره فوتبال ترکیه زندگی در غربت را با رانندگی تاکسی می‌گذراند

شهروند ترکیه با حکم دولت از ویزای درمانی محروم شد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین