کانتور در قزوین؛ یکی از کوچکترین کلیساهای جهان

کلیسای کانتور در قزوین عکس یورونیوز
کلیسای کانتور در قزوین عکس یورونیوز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کلیسای کانتور در سال‌های جنگ جهانی دوم در قزوین ساخته شد. این کلیسا متعلق به فرقه‌ ارتدوکس‌ها است و این روزها بیش از آنکه کارکرد مذهبی داشته باشد، سازه‌ای تاریخی به شمار می‌آید که گردشگران را به کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم قزوین می‌کشاند.

آگهی

کلیسای کانتور در سال‌های جنگ جهانی دوم در قزوین ساخته شد. این کلیسا متعلق به فرقه‌ ارتدوکس‌ها است و این روزها بیش از آنکه کارکرد مذهبی داشته باشد، سازه‌ای تاریخی به شمار می‌آید که گردشگران را به کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم قزوین می‌کشاند.

این کلیسا در بافت تاریخی قزوین و در خیابان دارایی واقع شده است. به کلیسای کانتور قزوین برج ناقوس نیز گفته می‌شود.

کلیسای کانتور دارای نقشه چلیپایی یا صلیبی است. برای ورود به این کلیسا نخست باید از یک ورود کوتاه با انبوهی از گلدان‌ها بگذرید و بعد وارد فضای هال می‌شوید. در هال دو در به سمت دو اتاق کوچک باز می‌شود؛ اتاق کشیش در سمت چپ و اتاق غسل تعمید کودکان در سمت راست قرار گرفته است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

روس‌ها کانتور را به عنوان عبادتگاه خود ساختند

در داخل محوطه حیاط کوچک کانتور چند سنگ قبر به چشم می‌خورد؛ یکی از سنگ قبرهای داخل کلیسا متعلق به یک مهندس روس و دیگری متعلق به یک خلبان روس است.

یکی از سنگ قبرهای داخل محوطه کلیسای کانتور

کلیسای کانتور را یک شرکت روسی ساخت. شرکتی که در زمان روسیه‌ تزاری وظیفه ساخت راه شوسه قزوین به انزلی را بر عهده داشت. این شرکت در آغاز فعالیت رسمی خود در ایران، مجموعه ساختمان‌هایی در شهر قزوین احداث کرد که به «کانتور» معروف شد. 

کانتور در زبان روسی به معنای دفتر کار و اداره است. این کلیسا با کمترین تزئینات و خیلی ساده ساخته شده بود تا فضایی برای عبادت کارکنان روس آن روزگار باشد. 

کلیسای کانتور که بر اساس برخی روایت‌ها کوچکترین کلیسای ارتدوکس ایران و یکی از کلیساهای کوچک جهان به شمار می‌رود، گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده است. در کلیسای کانتور همیشه به روی گردشگران باز است. کافی است زنگ در ورودی کلیسا را به صدا درآورید تا نگهبان خوش‌برخورد آن با اطلاعاتی که در اختیار دارد میزبان شما شود.

ثبت کلیسای کانتور از سوی میراث فرهنگی قزوین

کلیسای کانتور از سوی سازمان میراث فرهنگی قزوین ثبت ملی شده و یک نمایشگاه فروش صنایع دستی نیز در داخل محوطه هال کلیسا وجود دارد. با این حال فضای داخلی کلیسا در بخش‌هایی نیازمند مرمت و بهسازی است.

تابلویی که توسط سازمان میراث فرهنگی قزوین در ابتدای ورودی نصب شده است

این کلیسای کوچک مانند دیگر کلیساها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به شرق است. برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر روی سازه این کلیسا ساخته شده است. در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزئینی دیده می‌شود. نقشه معماری کلیسا چند ضلعی نامنظم است. جنس سازه از آجر قرمز لعابدار است که نمای این ساختمان را به ویژه در شب دلپذیر می‌کند.

قزوین شهری است که بناهای تاریخی زیادی در آن وجود دارد. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منار جام افغانستان در خطر نابودی قرار گرفت

کلیسای ارتدکس اوکراین از کلیسای روسیه استقلال یافت

تفاوت میان کاتولیک و ارتدوکس چیست؟