طرح استیضاح ظریف منتفی شد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با این حال قرار است نمایندگان عضو این کمیسیون اظهارات اخیر وزیر خارجه در زمینه پولشویی را بررسی کنند.

آگهی

استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مجلس منتفی شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران یکشنبه ۲۵ آذر با اعلام این خبر گفت که در این روز نامه منتفی شدن طرح استیضاح ظریف به هیئت رسیسه مجلس ارائه شده است.

به نوشته رسانه‌های ایران وی گفته است به دلیل آن که برخی استیضاح‌کنندگان امضاهای خود را پس گرفته و شمار امضاها به کمتر از ۱۰ رسیده، مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس، این طرح استیضاح از دستور کار کمیسیون امنیت ملی خارج شده است.

با این حال قرار است نمایندگان عضو این کمیسیون اظهارات اخیر وزیر خارجه در زمینه پولشویی را بررسی کنند.

محمدجواد ظریف پیش از این از وجود موارد پولشویی در ایران خبر داده بود. موضع آقای ظریف درباره شدت پولشویی در ایران، پس از رد مصوبه مجلس درباره پیوستن ایران به کنوانسوین جهانی مبارزه با پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف از سوی شورای نگهبان انتقادهای بسیاری از مقام‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا را به دنبال داشت. سخنان وزیر خارجه ایران به ویژه با واکنش‌های زیادی از جناح منتقد دولت در مجلس همراه بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

با این حال پرسش نمایندگان به این اظهارات محدود نشده و آنها در نامه استیضاح خود دلایل دیگری نیز برای این درخواست قید کرده بودند. «بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور»، «استفاده از برخی سفیران ناکارآمد، فرصت‌سوزی و عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست [...] مانند چین و هند»، «دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی» به بهانه واهی و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی در دفاع از دیپلمات‌ها» از جمله این موارد بود.

آقای ظریف روز یکشنبه ۱۱ آذر در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شد تا به پرسش‌های نمایندگان درباره اظهارات خود پاسخ گوید، اما او بار دیگر در آنجا تاکید کرد که گروه‌هایی در ایران از پولشویی حمایت می‌کنند. وی گفته بود که تأیید وجود پولشویی در ایران به معنی تأیید خود پولشویی نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز از اظهارات وزیر خارجه دفاع کرده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استیضاح اعضای دولت روحانی؛ احتمال برکناری وزرای صنعت، آموزش و پرورش و علوم

استیضاح وزیر کار رای آورد؛ علی ربیعی از کار برکنار شد

استیضاح وزیر راه و شهرسازی ایران در مجلس کلید خورد