بدترین سال در تاریخ بشر چه سالی بود؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند

بدترین سال در تاریخ بشر چه سالی بود؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال ۵۳۶ یک فوران آتشفشانی عظیم در ایسلند سبب شد مقادیر زیادی خاکستر در سرتاسر نیمکره شمالی زمین پخش شود. به همین علت درجه حرارت به شدت کاهش یافت، طاعون سیاه در نیم کره شمالی شیوع پیدا کرد و مردم مجبور به جیره‌بندی مواد غذایی شدند.

آگهی

یک تیم بین‌المللی متشکل از مورخان و باستان شناسان پس از بررسی یخچال‌های طبیعی در سوئیس، بدترین سال از زمان پدید آمدن بشر امروزی را شناسایی کردند. این گروه سال ۵۳۶ میلادی را بدترین سال تاریخ بشریت می‌دانند.

پروفسور مایکل مک‌کورمیک، یکی از مورخان متخصص در تاریخ قرون وسطا از دانشگاه هاروارد، به یورونیوز گفت: «زندگی در سال ۵۳۶ بسیار ترسناک بوده است.»

وی در ادامه افزود: «تصور کنید در بهار زمانی که انتطار می‌رود همه چیز گرم شود، ناگهان خورشید محو گردد. نور آن در هنگام ظهر شبیه نور ماه شود و از گرما خبری نباشد. این سال اگر بدترین سال تاریخ بشریت نباشد قطعا آغاز مرحله‌ای است که زندگی بسیار دشوار بوده است.»

آقای مک‌کورمیک و تیم او هسته یخ‌های کوه‌های آلپ سوئیس را استخراج کرده و نمونه‌های حاصله را با استفاده از تکنولوژی لیزر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

محققان گفتند که قادر به شناسایی آلاینده‌هایی در بلورهای آتشفشانی شدند که ترکیب شیمیایی آنها مشابه آتشفشان‌های ایسلند است. نتایج این مطالعه هفته گذشته در مجله آنتیکویتی منتشر شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

سایت استخراج یخ در کوه‌های آلپ سوئیس

این استاد دانشگاه هاروارد گفت: «در سال ۵۳۶ یک فوران آتشفشانی عظیم در ایسلند سبب شد مقادیر زیادی خاکستر در سرتاسر نیمکره شمالی زمین پخش شود. به همین علت درجه حرارت به شدت کاهش یافت، طاعون سیاه در نیم کره شمالی شیوع پیدا کرد و مردم مجبور به جیره‌بندی مواد غذایی شدند.»

مطالعات پیشین وجود این دوره تاریکی را مشخص کرده بود اما این تکنولوژی جدید لیزری که لایه‌های یخ را شمارش می‌کند به محققین اجازه داد تا سال و محل دقیق آنها را دقیقا مشخص کند.

کریستوفر لاولاک، استاد باستان شناسی در دانشگاه ناتینگهام که در این تحقیق همکاری داشت گفت: «با وجودی که سال ۵۳۶ شرایط وحشتناکی از جمله سرما، قحطی و بیماری‌های واگیردار را به دنبال داشت اما مردم یاد گرفتند که چگونه منابع غذایی خود را مدیریت کنند.»

وی در ادامه افزود: «این مساله تاثیر گسترده‌ای بر تاریخ بشر داشت و سرآغازی بر ظهور امپراطوری‌ها در اروپا بود.»

همچنین مایکل مک‌کورمیک معتقد است که می‌توان از یخچال‌های طبیعی چیزهای زیادی در مورد تاریخ بشر کشف کرد. به گفته وی ما هنوز در ابتدای راه کشف حقایق بیشتر از تاریخ بشریت با توجه به تکنولوژ‌های جدید هستیم.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزمایش دندان فسیل‌شده در گورستان پرده از منشأ طاعون سیاه اروپا برداشت

کشف سکه‌های طلا در انبار یک تئاتر قدیمی در ایتالیا

کشف مهم باستان‌شناسان مصری؛ تابوت‌های کاهنان و مجسمه‌‌های نگهبان