عمان: اسرائیل یک کشور پذیرفته شده در خاورمیانه است

وزیر خارجه عمان: اسرائیل یک کشور قابل قبول در خاورمیانه است
وزیر خارجه عمان: اسرائیل یک کشور قابل قبول در خاورمیانه است Copyright وزارت خارجه عمان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شاید وقت آن رسیده است که با اسرائیل هم مانند دیگر کشورها رفتار کنیم و همزمان تعهداتی را بر این کشور تحمیل کنیم.»

آگهی

یک روز پس از سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط، وزیر خارجه عمان اسرائیل را یک کشور «پذیرفته شده» در خاورمیانه توصیف کرد.

یوسف بن علوی عبدلله، وزیر امور خارجه پادشاهی عمان که برای شرکت در کنفرانس امنیتی بحرن در منامه به سر می‌برد، روز شنبه گفت: «اسرائیل یک دولت در این منطقه است و همه این را می‌فهمیم. تمام دنیا هم به این واقعیت واقف است. شاید وقت آن رسیده است که با اسرائیل هم مانند دیگر کشورها رفتار کنیم و همزمان تعهداتی را بر این کشور اعمال کنیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این نخستین بار است که یک مقام رسمی یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با صراحت و به‌شکل علنی از به رسمیت شناختن اسرائیل حمایت می‌کند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانند عراق و سوریه کماکان با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارند.

آقای عبدلله همچنین با رد میانجیگری کشورش در گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان گفت: «عمان ایده‌هایی را برای کمک به اسرائیل و فلسطینیان پیشنهاد می‌کند.»

پادشاهی عمان، چهره یک دولت بی‌طرف در منطقه را دارد که همزمان با اتحاد با عربستان سعودی و دیگر همپیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، با تهران و غرب هم روابط نزدیکی دارد.

وزیر خارجه این کشور، با اشاره به برنامه دونالد ترامپ برای مذاکرات صلح گفت: «عمان با ایالات متحده و تلاش‌های دونالد ترامپ برای «معامله قرن» همکاری می‌کند.

جیسون گرینبلات فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از سخنان وزرای خارجه عمان، عربستان سعودی و بحرین در رابطه با احیای مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیل استقبال کرد.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از ناظران معتقدند اسرائیل و شماری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای مقابله با رویکرد خاورمیانه‌ای ایران همکاری می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جیمز متیس: قتل خاشقجی احترام و اعتماد آمریکا به عربستان را خدشه‌دار کرده است

عادل جبیر: عربستان سعودی روشنایی و ایران ظلمت خاورمیانه است

وزیر خارجه عمان توافق میان ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان را «نزدیک» خواند