قایق ۲۰۰ ساله ناپلئون از پاریس به بندر بازمی‌گردد

قایق ۲۰۰ ساله ناپلئون از پاریس به بندر بازمی‌گردد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجسمه آتنا و تابلو در عقب و نپتون در جلوی قایق، تاج بزرگ پادشاهی و بدنه طلاپوش از تزئینات جالب توجه این شناور مجلل هستند که ناپلئون با آن به ناوگان دریایی خود سرکشی می‌کرد.

آگهی

قایق ناپلئون بناپارت اول، پادشاه فرانسه در قرن نوزدهم، از موزه به بندر منتقل می‌شود.

این قایق مجلل سلطنتی که در سال ۱۸۱۰، یعنی بیش از ۲۰۰ سال برای سرکشی ناپلئون به ناوگان دریایی‌اش ساخته شده، قرار است از موزه دریایی فرانسه به بندر برست واقع در غرب این کشور منتقل شود.

این کشتی کوچک که تا ۷۵ سال پیش در برست روی آب مانده بود، روز یکشنبه ۲۲ مهر موزه دریایی پاریس را ترک کرده و مطابق برنامه باید روز چهارشنبه آینده به این بندر برسد. قایق ناپلئون در سال ۱۹۴۳ از برست به پاریس منتقل شد تا از بمباران و تخریب در جریان جنگ جهانی دوم در امان بماند.

باستانشناسان و کارشناسان موزه مجبور شده‌اند که برای جلوگیری از آسیب دیدن این قایق قدیمی ارزشمند و حساس در حین عملیات انتقال، قطعات زیادی از آن را باز کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

قایق باشکوه ناپلئون تماما چوبی است و ده تن وزن و دارد. طول آن ۱۸ و عرض آن ۴ متر است و گفته می‌شود که به دستور شخص ناپلئون در خفا ساخته شده و آن گونه که آنی مده‌واش، مسئول موزه دریایی پاریس می‌گوید، پادشاه پیشین فرانسه از آن برای نمایش اقتدار امپراتوری خود در جهان استفاده می‌کرده است. او به ویژه از این قایق برای بازرسی ناوگان دریایی خود در بندر آنتورپ بلژیک استفاده می‌کرد که در آن زمان بخشی از امپراتوری فرانسه بود.

قایق سلطنتی ناپلئون در قرن نوزدهم نه تنها فرسوده نشد، بلکه در سال ۱۸۵۸ به دست ناپلئون سوم تعمیر و بازسازی شد و تزئینات آن تکمیل گردید. او نیز برای دریانوردی در اقیانوس اطلس از این قایق استفاده می‌کرد.

مجسمه آتنا و تابلو در عقب و نپتون در جلوی قایق، تاج بزرگ پادشاهی و بدنه طلاپوش، از تزئینات جالب توجه این شناور مجلل هستند.

این یادگار امپراتوری ناپلئون تا کنون تنها قایقی بود که بدون قطعه‌قطعه کردن در موزه دریایی به نمایش گذاشته شده بود.

اکنون تلاش باستان‌شناسان و کارشناسان مرمت آثار تاریخی بر این متمرکز شده است که قایق را با شرایط جدید آب و هوایی وفق بدهند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منار جام افغانستان در خطر نابودی قرار گرفت

دانشمندان راز دیگری از نقاشی مونالیزا را کشف کردند

مسابقه به آب‌اندازی مردان سفیدپوش در ونیزِ فرانسه