جان کری: ترامپ به دنبال تغییر رژیم ایران است

جان کری: ترامپ به دنبال تغییر رژیم ایران است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«کدام کشورها با ما هستند؟ فقط چند کشور خاورمیانه که همیشه از ایران متنفر بوده‌اند.»

آگهی

جان کری، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده در دولت اوباما گفت دولت ترامپ در پی تغییر رژیم در ایران است.

وی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس اعلام کرد:‌ «دولت ترامپ اساسا در استراتژی تغییر رژیم در ایران را دنبال می‌کند.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای کری افزود: «اما به باور من آنها (با خروج از برجام) تصمیمی گرفته‌‌اند بسیار خطرناک که برای کشورمان غیرسازنده است.»

وی سپس از این پرسش را پیش کشید که «کدام کشورها با ما هستند؟» و افزود: «فقط کشورهایی در خاورمیانه که همیشه از ایران متنفر بوده‌اند. اما کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای حضور داشتند همه پشتیبان این توافق بوده و تلاش دارند آن را حفظ کنند.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا تصریح کرد که ترامپ با بیرون آمدن از برجام همپیمانان ایالات متحده را ترک و در واقع آنها را خشمگین کرد.

جان کری افزود:‌ «ترامپ همچنین امکان مذاکره با یک رئیس‌جمهور ایرانی میانه‌رو – با معیارهای ایران - را، از بین برد و این کشور را از مسیر تغییر و تعامل با جهان دور کرد. حالا با اتفاقی که افتاده تندروهای ایران تقویت شده‌اند و ترامپ کارِ مذاکره با آمریکا را برای هر رئیس‌جمهور ایرانی سخت‌تر کرده است. زیرا تندروها می‌گویند با آمریکایی‌ها مذاکره نکنید چون نمی‌توانید به آنها اعتماد کنید.»

جان کری در مراسم تدفین جان مک‌کین. عکس از رویترز

او که در کتاب زندگی‌نامه تازه خود فصلی را به نام «زخم باز» به سوریه اختصاص داده درباره شرایط این کشور یادآور شد آنچه در سوریه شاهد آن هستیم نتیجه سالها انفعال جامعه بین‌الملل و خود ایالات متحده است.

جان کری همچنین از تفاوت دیدگاه خود و باراک اوباما، درباره سوریه سخن گفت و اظهار داشت که باور دارد پیروی نکردن از برخی پیشنهادات وی، به اوضاع کنونی در سوریه انجامیده است.

وی ضمن تأکید بر آنکه سیاست‌های دولت ترامپ تأثیر هولناکی بر موضع ایالات متحده در جهان گذاشته است با اشاره به چین و روسیه گفت کسانی هستند که مشتاقانه و شادمانه از رئیس‌جمهوری فعلی ما سوء استفاده می‌کنند.

جان کری همچنین دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی را یک «رسوایی تمام‌عیار» خواند.

وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده همچنین در زمینه مذاکره دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، مشکل عمده این مذاکرات را نداشتن «درک روشن از مسأله خلع سلاح اتمی» عنوان کرد و گفت می‌دانیم کره‌ای‌ها پشت پرده به تولید (تسلیحات هسته‌ای) خود ادامه می‌دهند.

جان کری، در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نماینده ایالات متحده بود و از زمان به ریاست جمهوری دونالد ترامپ از جمله منتقدان دولت وی به ویژه در حوزه سیاست خارجی بوده است.

بیشتر بخوانید:‌

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: آمریکا نقض پیمان کرده است و نمی تواند به دنبال امضای پیمان باشد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟