وزیر اقتصاد ایران با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس برکنار شد

وزیر اقتصاد ایران با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس برکنار شد
Copyright عکس از خبرگزاری ایسنا/ برنا قاسمی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسعود کرباسیان، دومین وزیر دولت حسن روحانی است که به دلیل بحران‌های اقتصادی اخیر با استیضاح و رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس روبرو و برکنار می‌شود. علی ربیعی، وزیر کار و امور اجتماعی نیز روز هفدهم مرداد با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس از سمت خود برکنار شد.

آگهی

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد ایران با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس از سمت خود برکنار شد.

نمایندگان مجلس ایران در جلسه استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران که روز یکشنبه ۲۶ اوت، (۴ شهریور) در صحن علنی مجلس برگزار شد، با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱رای مخالف، به آقای کرباسیان رای عدم اعتماد دادند.

وی دومین وزیر دولت حسن روحانی است که به دلیل بحران‌های اقتصادی اخیر با استیضاح نمایندگان مجلس روبرو و از سمت خود برکنار می‌شود. علی ربیعی، وزیر کار و امور اجتماعی نیز روز هفدهم مرداد با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس از سمت خود برکنار شد.

طرح استیضاح وزیر اقتصاد ایران روز ۲۵ مرداد، با امضای ۳۳ نماینده به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شده بود.

در جلسه امروز استیضاح مسعود کرباسیان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و همچنین وزیر اطلاعات و وزیر کشاورزی حضور داشتند؛ اما خود حسن روحانی برای دفاع از وزیر اقتصاد کابینه خود در این جلسه حاضر نشد.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید **

ایسنا
اعضای کابینه حسن روحانی در جلسه استیضاح مسعود کرباسیان حاضر شدندایسنا

نمایندگان موافق استیضاح وزیر اقتصاد چه گفتند؟

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود و الیاس حضرتی نماینده تهران، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، هادی بهادری، نماینده ارومیه، هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه، عباس پایی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی، حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوق و قضایی، صدیف بدری، نماینده اردبیل از جمله نمایندگانی بودند که در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد و ودارایی در صحن علنی مجلس سخنرانی کردند. 

**به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید **

ایسنا
جلسه استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی ایرانایسنا

موافقان استیضاح مسعود کرباسیان ضمن انتقاد از عملکرد تیم اقتصادی دولت مواردی نظیر، کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم، ضعف مدیریتی و عدم اشراف به اقتصاد کلان توسط وزیر، کاهش ثروت ملی و ارزش پول به دلیل سیاست‌های پولی و مالی دولت، نوسانات بازار ارز و عدم توانایی دولت در کنترل آن و به وجود آمدن فضا برای فعالیت اخلالگران اقتصادی را در نطق خود مطرح کردند. 

حسن سلیمانی نماینده کنگاور و مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و عضو فراکسیون امید مجلس در دفاع از مسعود کرباسیان سخنرانی کردند. 

الیاس حضرتی: حقش بود روحانی را استیضاح می‌کردیم

الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ایران، در نطق موافق استیضاح ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های اقتصادی دولت  و فشار ناشی از تورم، عقب نشینی حسن روحانی در مسائل مختلف را عامل ایجاد یاس و ناامیدی در مردم خواند و گفت: «من نمی‌توانم مشکلات مردم را فدای رفاقت سی ساله کنم.»

وی همچنین گفت: «حقش این بود که رئیس‌جمهور و جهانگیری و نیلی و نهاوندیان و نوبخت و سیف استیضاح می‌شدند، اما ما فقط دستمان به وزیر اقتصاد رسید.» 

مسعود کرباسیان در دفاع از خود چه گفت؟

وزیر اقتصاد و دارایی کابینه حسن روحانی در سخنرانی جلسه استیضاح خود، ریشه مشکلات اقتصادی را «آسیب‌های ساختاری کشور » و «بد عهدی نظام سلطه» دانست و گفت:‌ « مشکلات ساختاری اقتصادی ایران، موضوعی تاریخی است و ریشه طولانی دارد. همچنین با شوک‌های برون‌زا مواجه بوده که تحت کنترل دولت یا وزارتخانه ای خاص نیست.»

وی در سخنرانی دفاع از عمکرد خود گفت: ««من یک سال است که مسئولیت وزارت اقتصاد را برعهده گرفته‌ام و نمی توان انتظار داشت مسائل تاریخی را در یک‌ سال حل و فصل کرد.» 

مسعود کرباسیان همچنین  حوادث غیر مترقبه و غیر ارادی را مانع اصلی در راه بهبود اقتصادی خواند و افزود: « باید بین نوسان ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قائل شد و هیچکدام را به دیگری تعمیم نداد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استیضاح اعضای دولت روحانی؛ احتمال برکناری وزرای صنعت، آموزش و پرورش و علوم

تلاطم در بازار ایران؛ افزایش قیمت خودرو، هشدار نسبت به سونامی ارزی

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد