فیسبوک و توییتر صدها حساب‌ کاربری کارزار تبلیغاتی منسوب به ایران را بستند

فیسبوک و توییتر صدها حساب‌ کاربری کارزار تبلیغاتی منسوب به ایران را بستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فعالیت‌ کارزار سایبری ایران مضامینی «ضد سعودی، ضد اسرائیلی و هوادار فلسطین» داشته و از سیاست‌های حامی ایران در موضوع برجام دفاع می‌کرده است.

آگهی

فیس‌بوک، توییتر، گوگل و یوتیوب به شکل مشترک صدها حساب کاربری مرتبط با عاملان ایرانی را مسدود کردند. یک بنگاه حفاظت‌سایبری در ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد این حساب‌های کاربری برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی ایران در جهان به کار می‌رفته است.

بنا به گفته بنگاه حفاظت سایبری «فایرآی» (آتش‌چشم) کارزاری مرتبط با ایران به وسیله شبکه‌ای از اخبار جعلی و کاربران ساختگیِ شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، گوگل پلاس و یوتیوب روایت‌های مطلوب رژیم این کشور را وارد فضای مجازی می‌کرده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هدف این کارزار تبلیغاتی گسترده در فضای مجازی عمدتا کاربران کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه بوده است. همچنین وبسایت‌های عربی‌زبان که بر کاربران خاورمیانه متمرکز اند بخشی از این کارزار بوده‌اند.

بنگاه فایرآی اعلام کرده است فعالیت‌ کارزار سایبری ایران مضامینی «ضد سعودی، ضد اسرائیلی و هوادار فلسطین» داشته و از سیاست‌های حامی ایران در موضوع برجام دفاع می‌کرده است.

فعالیت این کارزار در آمریکا چندماه پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ با انتشار مطالب و مقالاتی اوج گرفت که برخی از آنها ظاهرا از نشریات معتبر آمریکایی و ایرانی گرفته شده بود.

همچنین در این فعالیت‌ها به برخی وبسایت‌های جعلی از جمله US Journal یا Liberty Free Press استناد شده بود. به نوشته فایرآی این وبسایت‌ها که در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ساخته شده‌اند تا سال پیش غیرفعال باقی مانده بودند.

این در حالی است که فیس‌بوک اعلام کرده برخی از صفحات وابسته به کارزار تبلیغاتی ایران که روز چهارشنبه مسدود شدند صدها هزارتن دنبال‌کننده داشته‌اند.

فیس‌بوک همچنین نمونه‌هایی از پست‌های حذف شده در این صفحات را منتشر کرده، از جمله کاریکاتوری از یک سرباز اسرائیلی در حال اعدام کردن یک فرد فلسطینی، یا یک پوستر جعلی فیلم که دونالد ترامپ را در حال بغل کردن کیم جونگ اون نشان می‌دهد.

به نوشته فایرآی، کارزار تبلیغاتی ایران به دفاع از سیاستمدارانِ آمریکاییِ منتقد ترامپ و خروج آمریکا از برجام پرداخته است.

حساب‌های کاربری توییتری چنان ساخته شده‌ بودند که به نظر برسد کابرانی واقعی و ساکن آمریکا،‌ بریتانیا یا کانادا آنها را می‌گردانند؛ این حساب‌ها هشتگ‌های شناخته شده علیه ترامپ در فرهنگ آمریکایی را به کار می‌برده‌اند.

توییتر در مجموع ۲۸۴ حساب کاربری را در این رابطه بسته است و فیسبوک نیز ۲۵۴ صفحه و ۳۹۲ حساب کاربری را در مجموعه کاری خود و اینستاگرام مسدود کرده است.

شرکت‌های فناوری اعلام کرده‌اند انتساب حساب‌های کاربری به ایران براساس شماره تلفن‌ها، آدرس‌های ایمیل‌، تاریخچه ثبت وبسایت، و تطابق زمان فعالیت این حساب‌ها با ساعات کاری ایران صورت گرفته است.

گرچه این یافته‌ها به نگرانی درباره احتمال دخالت خارجی در انتخابات ماه نوامبر در ایالات متحده دامن زده، اما فایرآی اعلام کرده به نظر نمی‌رسد فعالیت سایبری ایران به تأثیرگذاری بر روند انتخابات آمریکا «اختصاص یافته» باشد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انسداد حساب‌های فیسبوک حامی حکومت ایران؛ چه کسی پشت این ماجراست؟

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی

گام اجرائی بایدن برای محافظت بهتر از اطلاعات شخصی شهروندان آمریکایی؛ داده‌ها چگونه و به کجا می‌روند؟