اعلام موعد بازگشت موج اول تحریم‌ها؛ آمریکا: منتظر تغییرات بزرگ در رژیم ایران هستیم

اعلام موعد بازگشت موج اول تحریم‌ها؛ آمریکا: منتظر تغییرات بزرگ در رژیم ایران هستیم
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۹۰ روز پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای پنج قدرت جهان با ایران، موج اول تحریم‌های تجاری و مالی این کشور علیه اقتصاد ایران تا ساعاتی دیگر باز می‌گردد.

آگهی

۹۰ روز پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای پنج قدرت جهان با ایران، موج اول تحریم‌های تجاری و مالی این کشور علیه اقتصاد ایران تا ساعاتی دیگر بازمی‌گردد.

این تحریم‌ها از سال ۲۰۱۵ میلادی و در پی حصول توافق هسته‌ای با ایران از سوی آمریکا متوقف شده بود ولی با هدف آن چه که دولت آمریکا «کاهش تندروی‌های حکومت ایران» عنوان شده از ساعت یک دقیقه بامداد فردا سه‌شنبه، ۶ اوت (۱۶ مرداد) بار دیگر برقرار خواهد شد.

مطابق مفاد اعلام شده این مرحله از تحریم‌ها، در بخش تجاری، هرگونه معامله طلا و فلزات مهم با ایران تحریم می‌شود. همچنین صنعت خودروسازی و هواپیمایی ایران مشمول این موج از تحریم‌هاست.

در بخش مالی نیز خرید و فروش اسکناس دلار و معامله بر اساس موجودی ریالی حساب‌های خارجی دولت ایران تحریم می‌شود. همچنین تامین مالی خارجی و خرید اوراق قرضه بین‌المللی برای دولت ایران ممنوع خواهد بود.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، هر فرد حقیقی یا حقوقی که تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را نقض کند، مشمول جریمه‌های مالی این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا همچنین در بعد ملی نیز صادرات فرش و مواد غذایی ایرانی از جمله پسته و زعفران را به مقصد بازار این کشور ممنوع می‌کند.

همچنین در بازگشت موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران که موعد آن ۴ ماه نوامبر (۱۳ آبان ماه) خواهد بود، بخش نفت و سیستم بانکی ایران تحریم خواهند شد.

بیشتر بخوانید:پیش‌بینی تاثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا بر بازار ارز ایران

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران را ضامن محدود کردن فعالیت‌های توسعه‌طلبانه این کشور در منطقه خاورمیانه و نیز حمایت مالی این کشور از گروه‌های شبه نظامی فعال در این منطقه نمی‌دانست.

آقای ترامپ از زمان شرکت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را یک بدترین توافق تاریخی لقب داده و به حامیان خود وعده داده بود که در صورت حضور در کاخ سفید نسبت به خروج آمریکا از این توافق اقدام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:بازگشت موج اول تحریم‌ها؛ تورم ۴۰ درصدی و بیکاری ۱ میلیون ایرانی

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ضمن تاکید بر اجرای قاطعانه تحریم‌ها علیه ایران گفت که این تحریم‌ها تا زمانی که یک تغییر اساسی در رفتار حکومت ایران مشاهده نشود، ادامه پیدا می‌کند.

با این حال او تأکید کرد که دولت آقای ترامپ همواره «آمادگی توافق» با تهران و «توقف تحریم‌ها» را دارد ولی عملی شدن آن منوط به «تغییراتی بزرگ» در رژیم ایران است.

آقای پمپئو، رهبران ایران را «بازیگرانی ناشی» لقب داد و تصریح کرد که آمریکا انتظار مشاهده رفتار یک کشور عادی را از ایران دارد.

بیشتر بخوانید:واکنش پمپئو به اعتراضات ایران: در کنار مردم هستیم

در مقابل، متحدان اروپایی آمریکا نگران هستند که تضعیف توافق هسته‌ای با ایران، امنیت در منطقه خاورمیانه دچار خدشه بیشتری شود. آنها تأکید دارند که با وجود تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این توافق باید پایدار بماند.

طی سه ماه گذشته نیز قدرت اروپایی سعی کرده‌اند با ارائه پیشنهادهای اقتصادی به ایران، مانع از خروج متقابل این کشور از توافق هسته‌ای شوند.

پیشنهادهایی که از سوی ایران جذاب توصیف نشده و این کشور هنوز پیشنهاد اروپا مبنی بر افزودن ضمائم موشکی و محدودسازی فعالیت‌های نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه را نپذیرفته است.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف در پاسخ به ترامپ: دنیا دنباله‌رو اوامر توئیتری بدون فکر نخواهد شد

چرا آمریکایی‌هایی که برای تعطیلات به اروپا می‌روند عوض چاق شدن، لاغر می‌شوند؟

مجمع عمومی سازمان ملل زیر سایه بحران‌های فزاینده؛ چرا سران اغلب قدرت‌های جهانی امسال غایبند؟