کدام زبان‌ها بیشترین تعداد گویشور را در جهان دارند؟‌

کدام زبان‌ها بیشترین تعداد گویشور را در جهان دارند؟‌
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در کنار زبان‌هایی با گویشوران بسیار زبان‌هایی نیزوجود دارند که تعداد گویشوران آنها بسیار کم است. اکنون بیش از ۱۵۰۰ زبان زنده وجود دارد که تعداد گویشوران آنها کمتر از هزار نفر و گاهی کمتر از ۱۰ نفر است.

آگهی

همه ما حداقل یک زبان مادری داریم که راه ارتباطی بین ما و جهان اطرافمان است. با این وجود زبان مادری حدود یک چهارم از جمعیت هفت و نیم میلیاردی جمعیت کره زمین یکی از سه زبان چینی، اسپانیایی و انگلیسی است.

چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان با داشتن قریب به یک میلیارد و سیصد میلیون نفر گویشور زبان چینی در صدر این جدول ایستاده است. دو زبان اسپانیایی و انگلیسی با مجوع قریب به ۸۰۰ میلیون گویشور در جایگاه دوم و سوم ایستاده‌اند.

زبان‌های عربی، هندی، بنگالی، پرتغالی، روسی، ژاپنی و لندایی که در رتبه‌های چهارم تا دهم این فهرست قرار دارند به ترتیب زبان مادری قریب به یک و نیم میلیارد از ساکنان کره خاکی هستند.

با این حال به نظر می‌رسد در سال‌های آینده این فهرست تغییر قابل مشاهده‌ای کند چرا که مرتبا بر تعداد کسانی که بیش از یک زبان مادری یا نزدیک به زبان مادری خود می‌دانند، افزوده می‌شود.

در عین حال باید توجه داشت در کنار زبان‌هایی با گویشوران بسیار زبان‌هایی نیز وجود دارند که تعداد گویشوران آنها بسیار کم است. اکنون بیش از ۱۵۰۰ زبان زنده وجود دارد که تعداد گویشوران آنها کمتر از هزار نفر و گاهی کمتر از ۱۰ نفر است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها