دانشمندان ده قمر جدید سیاره مشتری را کشف کردند

دانشمندان ده قمر جدید سیاره مشتری را کشف کردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جالبترین این قمرها که «وَلِتودو» نام گرفته در جهت گردش خود مشتری، یعنی برعکس دیگر قمرها می‌گردد.

آگهی

ستاره‌شناسان روز چهارشنبه از کشف ده قمر جدید سیاره مشتری خبر دادند. به این ترتیب شمار اقمار شناخته شده مشتری به ۷۹ عدد می‌رسد.

اکثر این اقمار جدید نسبتا کوچکند. یکی از قمرهای مشتری به نام گانیمید بزرگترین قمر در کل منظومه شمسی به شمار می‌رود و قطری برابر ۵/۲۶۸ کیلومتر دارد اما اقمار تازه کشف شده قطری بین ۱ تا ۴ کیلومتر دارند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اسکات شپارد، اخترشناس موسسه علوم کارنگی در واشنگتن که از این کشف تازه خبر داده می‌گوید: «مشتری مانند یک جاروبرقی غول‌آسا است و این اجرام به جای آنکه بر آن فرو بیفتند، دور آن به گردش در می‌آیند چون نیروی جاذبه قوی این سیاره آنها را به دام می‌اندازد.»

وی همچنین درباره ماهیت این قمرهای تازه می‌گوید: «آنها سیارک‌هایی هستند صخره‌ای یا ستاره‌های دنباله‌داری با سطح یخی. بنابراین احتمالا نیمی صخره و نیمی یخ اند.»

اما جالبترین این قمرها که «وَلِتودو» نام گرفته در جهت گردش خود مشتری یعنی برعکس دیگر قمرها می‌گردد.

اسکات شپارد درباره این قمر عجیب می‌گوید: «وَلِتودو خلاف جهتِ اتوبان رانندگی می‌کند، بنابراین احتمالا با دیگر اجرام در این مسیر برخورد خواهد کرد؛ شاید پیش از این هم با شماری از آنها برخورد کرده باشد.»

مشتری با ۷۹ قمر شناخته شده بیشترین تعداد قمرها را در منظومه شمسی دارد و غول گازی زحل با ۶۲ قمر بعد از این سیاره قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جست‌وجوی حیات فرازمینی؛ محققان به دلیل محکم‌تری برای وجود آب در قمر مشتری دست یافتند

اوموآموا؛ جسمی سرگردان یا سفینه فضایی بیگانگان؟

ماهواره چینی «چوئِچیائو ۲»‌ با موفقیت در مدار قرار گرفت