جزئیات عملیات شبانه موساد در تهران؛ ادعای سرقت اسناد هسته‌ای ۱۵ ساله

جزئیات عملیات شبانه موساد در تهران؛ ادعای سرقت اسناد هسته‌ای ۱۵ ساله
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در تاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی در شورآباد تهران تنها ۶ ساعت و ۲۹ دقیقه زمان داشتند تا به انبار فایل‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دستبرد بزنند. یعنی یک دقیقه پیش از آن که نگهبان شیفت ۷ صبح انبار مثل هر روز بر سر کار خود حاضر می‌شد.

آگهی

اسناد محرمانه‌ فعالیت‌های هسته‌ای ایران که اسرائیل مدعی در اختیار داشتن آنهاست و ماه آوریل گذشته از سوی بنیامین نتانیاهو رسانه ای شد، هفته گذشته و در جریان یک نشست مطبوعاتی در دسترس رسانه‌ها قرار گرفت.

در جریان این نشست همچنین ماموران موساد جزئیات عملیات سرقت این اسناد را عنوان کردند که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز این جزئیات را این گونه روایت کرده است: ماموران سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در تاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی در شورآباد تهران تنها ۶ ساعت و ۲۹ دقیقه زمان داشتند تا به انبار فایل‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دستبرد بزنند. یعنی یک دقیقه پیش از آن که نگهبان شیفت ۷ صبح انبار مثل هر روز بر سر کار خود حاضر شود.

در این فاصله زمانی، آنها نخست آژیرهای خطر انبار استتار شده در یک منطقه تجاری بی‌ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای را از کار انداختند، سپس با شکستن دو درب این انبار وارد آن شدند و عملیات نفوذ به درون گاو صندوق‌های حاوی اسناد محرمانه هسته‌ای ایران را آغاز کردند. 

نفوذ ناپذیری این گاو صندوق ها موجب شد تا آنها مجبور به ذوب بخش‌هایی از این گاو صندوق‌ها شوند. برای این منظور حرارتی در حدود ۲ هزار درجه سانتیگراد نیاز بود ولی چون ماموران موساد می‌دانستند که اسناد هسته‌ای مورد نیاز دقیقا در کدام یک از ده‌ها گاو صندوق موجود در انبار متروک قرار دارد، نفوذ به داخل ۳۶ صندوق مورد نظر، طی زمان باقیمانده و با استفاده از مشعل‌های هواگازی ممکن بود.

بدین ترتیب دو ساعت پیش از آغاز شیف نگهبان انبار، ماموران موساد با حدود ۵۰ هزار صفحه سند، ۱۶۳ لوح فشرده شامل پرونده‌ها، طرح‌ها و فیلم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران از محل گریختند تا زمان لازم برای دور شدن از محل در اختیار آنها باشد.

بیشتر بخوانید:

مطابق ادعای اسرائیل، ایران پس از امضاء توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ میلادی، انتقال و ذخیره‌سازی این اسناد در انبار فوق را آغاز کرده بودند. اسنادی که به زعم اسرائیل این امکان را به ناظران فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد تا به سایت‌های هسته ای مشکوک ایران دسترسی پیدا کنند.

موساد معتقد است که نگهداری اسناد هسته‌ای ایران آن هم در انباری خارج از مناطق محافظت شده نظامی تنها به دلیل برانگیخته نشده شک و تردیدها نسبت به ماهیت واقعی این انبار بوده و ایران از این انبار واقع در حاشیه تهران برای استتار محل نگهداری اسناد هسته‌ای خود بهره می برده است. موساد این انبار را طی دو سال تحت نظر داشته است.

مطابق این اسناد ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود از کارشناسان پاکستانی و برخی دیگر از کارشناسان خارجی کمک گرفته بود و در قالب پروژه ای به نام «آماد» در آستانه دستیابی به فناوری مهم تولید بمب هسته‌ای قرار داشته است.

پروژه‌ای که مربوط به ۱۵ سال پیش بوده است و مطابق اعلام خبرنگارانی که به جلسه رونمایی از اسناد فوق دعوت شده بودند، اسناد افشاء شده توسط اسرائیل هم نشان می‌داده است که جملگی آنها کهنه‌ هستند. با این حال نیویورک تایمز تاکید کرده است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا پس از بررسی آنها و تطبیق محتوای آنها با اطلاعاتی که پیشتر ماموران جاسوسی آنها گزارش کرده بودند، اصالت این اسناد را تائید کرده‌اند.

بر پایه این اسناد، ایران در تلاش برای تولید کلاهک هسته‌ای برای موشک شهاب ۳ بوده و چندین پیشنهاد را برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای مخفیانه در دست بررسی داشته است. البته این برنامه از سال ۲۰۰۳ میلادی متوقف شده است. گزارش‌های پیشین مقام‌های آمریکایی در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز این امر را تائید کرده بود. با این حال موساد معتقد است برنامه تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران در سال‌های پس از ۲۰۰۳ نیز ادامه داشته و ترور دو دانشمند هسته‌ای ایران با هدف کند کردن این برنامه صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل معتقد است که افشاء این اسناد یکی از دلایل اتخاذ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران بوده و نشان دهنده بنا شدن توافق هسته‌ای با ایران بر مبنای داده‌های غلط است.

با این وجود ایران بارها اعلام کرده که اسناد مورد ادعای اسرائیل جعلی است و با هدف تخریب فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز این کشور از سوی سازمان جاسوسی این کشور تهیه شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس موساد: ایران بهترین فرصت صلح میان اعراب و اسرائیل را فراهم کرد

پاس گل نتانیاهو به ترامپ برای خروج از برجام

بنیامین نتانیاهو: ما هم با برجام مخالف بودیم و هم با «توافق کوچک» مطرح شده اخیر با ایران مخالفیم