امارات عملیات نیروهای ائتلاف در حدیده یمن را متوقف کرد

توقف عملیات اتئلاف به رهبری عربستان در یمن
توقف عملیات اتئلاف به رهبری عربستان در یمن Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امارات متحده عربی که نیروهایش در عملیات بازپس‌گیری بندر استراتژیک حدیده در یمن حضور دارند روز یکشنبه اعلام کرد به منظور دادن شانسی به سازمان ملل برای حل مسالمت‌آمیز بحران، عملیات خود را موقتا متوقف کرده است.

آگهی

امارات متحده عربی که نیروهایش در عملیات بازپس‌گیری بندر استراتژیک حدیده در یمن حضور دارند روز یکشنبه اعلام کرد به منظور فراهم کردن شانسی برای سازمان ملل جهت حل مسالمت‌آمیز بحران، عملیات نظامی را موقتا متوقف کرده است.

انور قرقاش، وزیرخارجه امارات متحده عربی در توییتی ضمن اعلام این خبر گفت: «ما از تلاش‌های مارتین گریفیتز فرستاده ویژه سازمان ملل استقبال می‌کنیم تا بتواند عقب‌نشینی بی‌قید و شرط حوثی‌ها را از شهر و بندر حدیده امکان‌پذیر کند. ما این وقفه را در نظر گرفتیم تا به این گزینه به اندازه کافی زمان داده بدهیم .امیدواریم این اقدام نتیجه‌بخش باشد.»

حدیده واقع در کرانه دریای سرخ که در تصرف شورشیان حوثی است، بندری مهم برای واردات مواد غذایی و کمک‌های بین‌المللی به کشور به شمار می‌رود. یمن ۹۰ درصد مایحتاج غدایی خود را وارد می کند. حدود ۷۰ درصد این میزان از طریق بندر حدیده وارد می‌شود.

رویترز
بحران انسانی در یمن شدت گرفته استرویترز

تصرف بندر حدیده از سوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان می‌تواند شورشیان حوثی را در ضعیف‌ترین موقعیت از زمان آغاز جنگ داخلی یمن قرار دهد. از دست دادن کنترل بندر حدیده همچنین به معنای قطع ارتباط دریایی نیروهای حوثی با خارج خواهد بود.

در طول حدود دو هفته از زمان آغاز عملیات برای تصرف بندر حدیده در ۱۳ ژوئن، درگیری‌ها ۴۲۹ کشته از هر دو طرف برجا گذاشته‌ است. اگرچه آماری از تلفات جانی غیرنظامیان گزارش نشده است اما سازمان ملل اعلام کرده‌ است که هزاران نفر منطقه را ترک کرده‌اند. جنگ همچنین کار گروه‌های امدادرسان را در این شهر بندری مختل کرده است.

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل متحد پیش از آغاز این نبرد و در نخستین روزهای آن نیز پیوسته هشدار داده است پیامدهای این عملیات می‌تواند بزرگترین بحران انسانی کنونی جهان را وخیم‌تر کند. این سازمان می‌گوید ۲۲ میلیون یمنی به کمک نیاز دارند و از این میان ۸/۵ میلیون تن از آنان در مرز گرسنگی‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در جریان حمله نیروهای ائتلاف به تعز ۳ شهروند یمنی کشته شدند

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند