افزایش یهودستیزی در اروپا؛ راستهای افراطی مقصرند یا مسلمانان؟

افزایش یهودستیزی در اروپا؛ راستهای افراطی مقصرند یا مسلمانان؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

علت افزایش دیدگاههای یهودستیزانه چیست و آیا باید پناهجویان مسلمانان تازه وارد به اروپا را در این موضوع بیش از گروههای راست افراطی سرزنش کرد؟ آیا اروپا به جبهه جدیدی از درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تبدیل شده است؟

آگهی

بنا بر گزارش وزارت کشور فرانسه تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۱۱ حرکت یهودستیزانه در این کشور به ثبت رسیده است.

یهودیان یک درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند با این حال هدف حدود ۵۰ درصد از جرایم ناشی از تنفر قرار می‌گیرند که طیف وسیعی از جرایم از توهین تا قتل را در بر می‌گیرد. بر اساس گزارش‌های رسمی، از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون دست‌کم یازده نفر در فرانسه تنها به دلیل یهودی بودن کشته شده‌اند.

حاکم شدن چنین فضایی در فرانسه باعث شده است که شماری از یهودیان به فنون دفاع از خود روی آورند.
ناتانیل یکی از این افراد است. مردی با اره به او و برادرش زمانی که کیپا، کلاه سنتی یهودیان را بر سر داشتند حمله کرده و آنها را زخمی کرده است. او می‌گوید: «اگر نمی‌دانستم چگونه از خودم دفاع کنم و چگونه سلاحی را که در دست داشت از او بگیرم، نمی‌توانستم خودم و برادرم را نجات دهم. به کمک این ورزش از مرگ نجات یافتیم.»

جامعۀ مدنی در سراسر اروپا به شیوه‌های مختلف به این اتفاقات واکنش نشان می‌دهد.

در آلمان در اقدامی ابتکاری در روز همبستگی، میان دانش آموزان مدارس شهر فرانکفورت کلاه کیپا پخش شد و از آنها درخواست شد تا برای اعلام مخالفت با هرگونه تفرقه، برای یک روزِ کامل کیپا بر سر بگذارند.

معاون شهردار فرانکفورت می‌گوید: «یهودستیزی سطوح مختلفی دارد. این دیدگاه هم توسط یهودستیزان راست افراطی تقویت شده و هم چپهای افراطی که به انتقاد از اسرائیل می‌پردازند و اکنون از صهیونیسم‌ستیزی به یهودستیزی گرایش پیدا کرده‌اند. ما اکنون بیش از گذشته شاهد این رفتارها هستیم.»

نگرانی یهودیان رو به افزایش است. علت افزایش دیدگاههای یهودستیزانه چیست و آیا باید پناهجویان مسلمانان تازه وارد به اروپا را در این موضوع بیش از گروههای راست افراطی سرزنش کرد؟ آیا اروپا به جبهه جدیدی از درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تبدیل شده است؟

گزارشگران یورونیوز به میان جامعه یهودیان در آلمان و فرانسه رفته‌اند؛ گزارش کامل آنها را در برنامه کندوکاو در وبسایت یورنیوز فارسی و شبکه‌های اجتماعی ما دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«خوک جهودها»؛ دادگاه با برچیدن مجسمه یهودستیز کلیسای آلمان مخالفت کرد

حمله نتانیاهو به ایران در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست

اسطرلاب هزار ساله با نمادهای باورمندان سه دین ابراهیمی؛ ابزاری که گمان می‌کردند شیء بی‌ارزشی است