الیور استون : ماکرون یاد بگیرد که امپریالیست نباشد

الیور استون، کارگردان آمریکایی
الیور استون، کارگردان آمریکایی Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این کارگردان هالیوودی می‌گوید فرانسه مدل ژاک شیراک را ترجیح می‌دهد

آگهی

الیور استون، کارگردان سینمای هالیود که به مناسبت جشنواره جهانی فجر در تهران به سر می‌برد در یک نشست مطبوعاتی به دیدار ترامپ و ماکرون واکنش نشان داد.

 این کارگردان آمریکایی در پاسخ به سوال یک خبرنگار فرانسوی گفت: «دیشب وقتی به هتل برگشتم و در تلویزیون دیدم که رییس جمهور شما ماکرون در کنار ترامپ خواستار توافق جدیدی با ایران شده‌است، تعجب کردم. باور کردنی نیست. من یادم است که شیراک چگونه در مقابل بوش ایستاد و به جنگ در عراق نه گفت».

الیور استون معتقد است که رییس جمهور جوان فرانسه «حافظه تاریخی ندارد» و همچون رییس جمهور قبلی فرانسه، سارکوزی «قصد دارد برای به نمایش گذاشتن قدرت فرانسه» در کنار آمریکا بایستد. به اعتقاد آقای استون این مسیر، بازگشتی به «گذشته استعماری و امپریالیسم» فرانسه است. این کارگردان هالیودی در ادامه گفت:«فرانسه باید متوجه شود که نمی‌تواند امپریالیست باشد. آقای ماکرون باید یاد بگیرد که امپریالیست نباشد. پیوستن ماکرون به ترامپ واقعا برای من افسرده‌کننده بود.»

دیدار الیور استون با پوتین

سال گذشته الیور استون برای ساختن مستند چهار قسمتی «مصاحبه‌های پوتین» بیش از ۳۰ ساعت با ولادیمیر پوتین مصاحبه کرد. این کارگردان آمریکایی در کارگاه تخصصی «دارالفنون» جشنواره جهانی فجر درباره دیدارش با رییس جمهور روسیه گفت: « پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و ۱۸ سال است که در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمی پرسید و پس از مصاحبه هم درخواست حذف یا تغییر نکرد.»

او در ادامه روسیه را یک کشور بزرگ «هسته‌ای» خواند و گفت: «در آمریکا خیلی بد با موضوع روسیه برخورد می‌شود. رسانه‌های غربی همیشه نام پوتین را با صفت‌های خوارکننده به کار می‌برند. متاسفانه در بحث سیاست همه چیز را ایدئولوژی تعیین می‌کند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم.»

«من مامور سیا نیستم»

الیور استون در ادامه جلسه کارگاه تخصصی «دارالفنون» در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر چگونگی ساخت فیلم‌هایی با محتوای ضد آمریکایی گفت: «بعضی در آمریکا و حتی ایران فکر می‌کنند چون تا حالا کشته نشده‌ام پس حتماً من مامور سیا هستم. در حالی که من تا به حال حتی یک مامور سیا را ندیده‌ام. البته این سازمان سعی می‌کند روی پروژه های من اثرگذار باشد چون نفوذ زیادی در هالیوود دارد. حتما به خاطر دارید برای جایزه فیلم «آرگو» از کاخ سفید با مراسم اسکار تماس گرفته شد. این نشان می دهد هالیوود و واشنگتن چه ارتباط عمیقی با هم دارند.»

«از احمدی‌نژاد نمی‌خواستم فیلم بسازم»

این سینماگر آمریکایی در ابتدای نشست مطبوعاتی که روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت در حاشیه جشنواره جهانی فجر برگزار شد در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه با توجه به سابقه فیلمسازی و ساخت فیلم درباره چهره‌های سیاسی جهان آیا برنامه ریزی خاصی برای ساخت فیلم از چهره های سیاسی یا غیرسیاسی ایران درنظر داشته است؟ گفت: «من خودم را ژورنالیست نمی دانم بلکه دراماتیست هستم. وقتی از این کار خسته می‌شوم سراغ مستند می‌روم چون با آدمهای ملموس و رهبران واقعی درگیر می شوم و با چاوز، کاسترو ، عرفات، نتانیاهو، پوتین، و ... در این موضوع صحبت کرده ام. اما درحال حاضر برای این مدت برنامه ویژه ای برای فیلمسازی یا مصاحبه از شخصیت سیاسی یا غیر سیاسی ایرانی ندارم و چند وقت پیش قصه ای جعلی ساخته شد که درخواست مصاحبه با احمدی نژاد داشتم اما اینجا قویا تکذیب می‌کنم و چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.»

استون تاکید کرد: «من آنقدرها هم آدم جاه طلبی نیستم ولی اگر روزی فرصتی دست بدهد شاید بخواهم از یک شخصیت ایرانی فیلم بسازم.»

واکنش الیور استون به ممنوع‌الخروجی جعفر پناهی

او در ادامه نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال منتقد روزنامه آمریکایی هالیود ریپورتر درباره وضعیت جعفر پناهی و ممنوع الخروجی او برای حضور در جشنواره کن گفت: «این شخص را خیلی نمی‌شناسم ولی برای یک فیلمساز فکر می‌کنم مهم این باشد که فیلم بسازد و در ایران و چین از این اتفاق‌ها می افتد. من تا جای ممکن، طرفدار آزادی بیان هستم ولی چون مسائل سیاسی را نمی دانم اعلام نظری ندارم که میزبانان من هم آزرده خاطر نشوند.»

آزادی بیان در ایران

این کارگردان هالیودی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آزادی بیان هنری و به ویژه درباره کشوری که الان در آن حضور دارد گفت که فیلم‌اش درباره ادوارد اسنودن (افشاگر اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ آژانس امنیت ملی) در آمریکا با مشکل برخورد کرده است و فروش چندانی نداشته است. استون گفت: «امنیت ملی برای همه کشورها مهم است و ممکن است گام های سختی برای پاسداری از آن بردارند. ایران و روسیه هم استثناء نیستند. نکته این است که فیلمساز با ظرافت، مسائل را مطرح کند و ظرافت تنها راه دور زدن نظام سانسور است.»

فیلم‌های ایرانی و هندی خسته کننده‌اند؟

در ادامه نشست مطبوعاتی خبرنگاری درباره اظهارنظر اخیر منتسب به استون درباره خسته کننده بودن فیلم‌های ایرانی و هندی و اینکه چطور این فیلم‌ها در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند از الیور استون سوال پرسید. کارگردان آمریکایی در پاسخ گفت :«من یادم نمی آید به طور خاص فیلم‌های ایرانی و هندی را گفته باشم. من از دانشجویان خواستم در فیلم‌هایشان کشمکش ایجاد کنند و این یک توصیه بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره جهانی فجر؛ از «هت تریک» تا «معدن‌چی»

دعوت از ۹ سینماگر ایرانی برای عضویت در آکادمی اسکار

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد