چگونه بفهمیم اطلاعات فیس‌بوک‌‌مان به سرقت رفته است؟

چگونه بفهمیم اطلاعات فیس‌بوک‌‌مان به سرقت رفته است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر از حساب کاربری فیس‌بوک برای ورود به صفحه‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کرده‌اید و یا پیش از این به «تست‌های شخصیتی» فیس‌بوک نظیر «شبیه کدام شاهزاده دیزنی هستید؟» است و یا «به کدام کاراکتر بازی تاج و تخت شباهت دارید؟» علاقه نشان دادید، باید بدانید که احتمالا اطلاعات شخصیتان در معرض خطر قرار گرفته است.

آگهی

نقض حریم خصوصی و درز اطلاعات نزدیک به ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک توسط شرکت تحلیل داده کمبریج آنالیتیکا، کمپانی فیس‌بوک را با بحرانی جدی روبرو کرده است.

فیس‌بوک قرار است که از روز دوشنبه نهم آوریل کاربرانی که اطلاعاتشان در اختیار دیگر شرکت‌‌ها و یا نهادها قرار گرفته است، مطلع کند. گفته می‌شود که نزدیک به ۷۰ میلیون از این کاربران از ایالات متحده و بقیه آنان از کشورهایی نظیر بریتانیا، اندونزی و فیلیپین هستند.

اگر از حساب کاربری فیس‌بوک برای ورود به صفحه‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کرده‌اید و یا پیش از این به «تست‌های شخصیتی» فیس‌بوک نظیر «شبیه کدام شاهزاده دیزنی هستید؟» و «به کدام کاراکتر بازی تاج و تخت شباهت دارید؟» علاقه نشان دادید، باید بدانید که احتمالا اطلاعات شخصیتان در معرض خطر قرار گرفته است.

چگونه می توانید بفهمید که اطلاعات فیس‌بوکتان به خطر افتاده است؟

در بالای صفحه «newsfeed» فیس‌بوکتان پیامی ظاهر می‌شود که در انتهای آن گزینه تغییر تنظیمات امنیتی قرار دارد. اگرچه باید گفت که حتی اگر اطلاعات شما از طریق شرکت کمبریج آنالیتیکا درز نکرده باشد هم شاید بهتر است تا تنظیمات امنیتی فیس‌بوک خود را تغییر دهید.

چنانچه اطلاعات شما توسط این شرک تحلیل داده در خطر نیفتاده باشد، پیامی مانند آنچه در تصویر سمت چپ نشان داده شده، در صفحه شما ظاهر می‌شود. اما اگر اطلاعاتتان در خطر بوده باشد؛ پیام فیس‌بوک برای شما شبیه تصویر سمت راست خواهد بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

همانطور که می‌دانید برخی اپلیکیشن‌های گوشی های همراه و وب‌سایت‌ها گزینه اتصال از طریق فیس‌بوک دارند. با این استفاده از این نوع ورود، در واقع شما اطلاعاتی را از صفحه فیس‌بوک خود با آن سایت یا اپیلیکیشن به اشتراک می‌گذارید.

در تصویر سمت چپ (که در صورت عدم درز اطلاعات شخصی برای شما ظاهر می‌شود) فیس‌بوک از شما می‌خواهد که به قسمت «APPs AND WESITE» بروید تا ببینید از به اپلیکیشن‌هایی از طریق فیس‌بوک متصل شده‌اید. در این مرحله می‌توانید هر کدام از اپلیکیشن‌هایی که مایل نیستید از این پس به اطلاعات فس‌بوکتان دسترسی داشته باشند را حذف کنید.

اما پیام تصویر سمت راست را وقتی دریافت می‌کنید که پیش از این اطلاعات شما به سرقت رفته و یا در اختیار نهاد و یا شرکتی دیگر قرار گرفته باشد. در این‌ صورت فیس‌بوک با توضیح این موضوع از شما عذرخواهی کرده و با کلیک کردن بر روی لینک «SEE HOW YOU'RE AFFECTED» می‌توانید از میزان اطلاعات به سرقت رفته خود مطلع شوید.

چگونه از درز اطلاعات فیس‌بوک خود جلوگیری کنیم و یا حساب کاربری خود را کاملا ببندیم؟

رسوایی اخیر فیس‌بوک درباره درز اطلاعات کاربران به شرکت‌ها و کمپین‌های انتخاباتی در روزهای اخیر به معیار سنجش درباره آگاهی کاربران از چگونگی محدود کردن دسترسی به اطلاعات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نیز تبدیل شده است.

خبر بد اینکه امکان دارد شخصی ثالث یا شرکت‌ها همین حالا هم اطلاعات شما را در اختیار داشته باشند؛ اما خبر خوبی هم وجود دارد: می‌توانید داده‌های خود را در فیس‌بوک دانلود کرده و با چند کلیک راه‌های دسترسی و به اشتراک‌گذاری آنان با دیگران را مسدود کنید.

در هر صورت بهترین راهکار و پیشنهاد ما به شما این است که تنظیمات امنیتی فیس‌بوک را تغییر دهید و دسترسی به اطلاع شخصی خود را کنترل کنید.

پیش از این در مطلبی تصویری، آموزش کامل چگونگی امن کردن فیس‌بوک را با شما در میان گذاشته بودیم که می‌توانید از لینک زیر به این مطلب دسترسی پیدا کنید:

اما چنانچه تمایل دارید حساب کاربری فیس‌بوک خود را به‌طور کامل ببندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا اطلاعات لازم را با مراجعه به این مطلب کسب کنید:

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک روز دوشنبه نهم آوریل در بیانیه‌ای خطاب به کنگره ایالات متحده با قبول مسئولیت کامل این سرقت بزرگ اطلاعات کاربران، از کم‌کاری در زمینه جلوگیری از درز اطلاعات شخصی عذرخواهی کرد.

او قرار است روز دهم آوریل درمقابل کمیته قضائی و همچنین کمیته بازرگانی سنای آمریکا شهادت دهد. فیس‌بوک تیمی از کارشناسان حقوقی را برای آماده کردن بیانیه زاکربرگ در برابر دو کمیته سنا تشکیل داده که یکی از آنان رجینالد جی براون، مشاور جورج بش در زمان ریاست جمهوری وی است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سناتور آمریکایی بنیانگذار فیسبوک را مجبور به عذرخواهی از قربانیان شبکه‌های اجتماعی کرد

دیده‌بان حقوق بشر: اینستاگرام و فیسبوکِ «متا» پست‌های طرفداران فلسطین را سانسور می‌کنند

ظهور ربات‌های گفتگوگر در اینستاگرام و فیسبوک؛ متا استفاده از هوش مصنوعی را برای همه ممکن می‌کند