واکنش بریتانیا به درخواست ملاقات روسیه با دختر جاسوس سابق روس

پلیس بریتانیا در حال بررسی ابعاد حمله با گاز اعصاب به جاسوس روس و دخترش
پلیس بریتانیا در حال بررسی ابعاد حمله با گاز اعصاب به جاسوس روس و دخترش Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت بریتانیا در حال بررسی درخواست روسیه برای ملاقات با دختر جاسوس سابق روسیه است که از حمله با گاز اعصاب جان سالم به در برده است.

آگهی

دولت بریتانیا اعلام کرده که در حال بررسی درخواست روسیه برای ملاقات با دختر جاسوس سابق روسیه است که از حمله با گاز اعصاب جان سالم بدر برده است.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، افسر بازنشسته روسیه و جاسوس دوجانبه و دختر ۳۳ ساله‌اش یولیا، روز یکشنبه ۴ مارس به دنبال تماس با گاز اعصاب بیهوش در شهر سالزبری بریتانیا پیدا و به بیمارستان منتقل شدند.

کریستین بلانشارد، رئیس بخش پزشکی بیمارستان سالرزبری، محل درمان دختر سرگئی اسکریپال روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خوشحالم از اینکه می‌توانم خبر بهبودی حال یولیا اسکریپال را اعلام کنیم. او به درمان‌ها به خوبی پاسخ داده و درمان‌های بالینی ۲۴ ساعته او زیر نظر متخصصان ادامه‌ خواهد داشت.»

در پی انتشار این خبر سفارت روسیه در لندن روز جمعه با انتشار توئیتی خواستار استفاده از حق قانونی خود برای دیدار با این شهروند روس شد.

در واکنش، یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در لندن گفت: «ما در حال بررسی این درخواست در چارچوب ایفای تعهدات بین المللی و داخلی خود هستیم و در این زمینه حقوق و خواست خانم یولیا اسکریپال هم حائز توجه است.»

بیشتر بخوانید:

در پی افشای حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روس و دخترش، روسیه از سوی بریتانیا به عنوان متهم اصلی این حمله معرفی شد. اتهامی که روسیه تاکنون آن را نپذیرفته است.

این اولین‌بار پس از جنگ جهانی دوم بود که از یک عامل شیمیایی در خاک اروپا استفاده می‌شد. در واکنش به این حادثه بریتانیا و کشورهای متحد آن تا کنون ۱۳۰ دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کردند.

رخدادی که تنش میان کشورهای اروپایی و آمریکا را با روسیه افزایش داد. بر این اساس روسیه روز جمعه اعلام کرده بود که ۵۹ دیپلمات از ۲۳ کشور مختلف را اخراج خواهد کرد.

این تصمیم مسکو در واکنش به اخراج دیپلمات‌های روسیه از کشورهای دیگر صورت گرفت. پیشتر بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس همگام با بریتانیا شماری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرده بودند.

روسیه روز پنجشنبه نیز ضمن اخراج ۶۰ دیپلمات آمریکایی از تعطیلی کنسولگری ایالات متحده در سن پترزبورگ خبر داده بود. بحران دیپلماتیک کنونی بین روسیه و کشورهای غربی از زمان جنگ سرد تاکنون کم سابقه توصیف شده است.

به کانال تلگرام یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پخش «مکالمه» دختر جاسوس روس از تلویزیون روسیه: حال پدرم خوب است

پاسخ روسیه به بزرگترین اقدام ضد جاسوسی غرب پس از جنگ سرد

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟