سودای جدید پسر قذافی؛ ریاست جمهوری از مخفیگاه

سودای جدید پسر قذافی؛ ریاست جمهوری از مخفیگاه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیف‌الاسلام قذافی که همچنان در زندگی مخفیانه به سر می‌برد و تحت پیگرد دادگاه بین المللی جنایات جنگی قرار دارد، ضمن اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری قصد دارد به زودی برنامه‌ها و مواضع خود را اعلام کند.

آگهی

حزب جبهه خلق لیبی در کنفرانس مطبوعاتی خود که روز دوشنبه در تونس برگزار شد، به طور رسمی سیف‌الاسلام قذاقی را به عنوان نامزد خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری لیبی اعلام کرد.

سران این حزب معتقدند که ریاست جمهوری دومین پسر رهبر سابق لیبی تنها راه نجات کشور است. کشوری که به زعم آنها با آینده‌ای نامعلوم رو به روست و وضعیت حقوق بشر در آن رو به وخامت گذاشته است.

اما سیف الاسلام قذاقی که پس از سقوط حکومت پدرش معمر قذافی یکبار به جرم مشارکت در قتل عام مخالفان حکومت به اعدام محکوم شده بود، اکنون نیز از سوی دادگاه بین المللی جنایات جنگی به اتهام سرکوب خونین ناآرامی های سال ۲۰۱۱ لیبی تحت پیگرد قرار دارد.

سیف الاسلام در طول شش سال پس از سقوط حکومت پدرش و قتل او توسط معترضان، توسط یک گروه نظامی در شهر زنتان تحت بازداشت بود تا این که از سوی دادگاهی در طرابلس به طور غیابی به اعدام محکوم شد.

اما در ماه ژوئن گذشته، یک گروه نظامی وابسته به فرماندهی کل ارتش ملی لیبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به قانون جدید عفو عمومی مصوب دولت شرقی مبنی بر آزادی افرادی که در ارتکاب جرایم علیه شهروندان دست نداشته‌اند، تصمیم گرفته شد که سیف الاسلام قذافی آزاد شود.

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر او زندگی مخفیانه‌ای دارد و محل اقامت او نامشخص است ولی مقامات حزب جبهه خلق لیبی روز دو شنبه اعلام کردند که آقای سیف الاسلام به زودی برنامه‌ها و مواضع خود را با مردم لیبی در میان خواهد گذاشت.

سیف‌الاسلام قذاقی که اکنون ۴۵ سال دارد فارغ التحصیل مدرسه اقتصاد لندن است و تا سال ۲۰۱۱ به عنوان چهره‌ای اصلاح طلب در دولت لیبی مطرح بود و طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱، نقش مهمی در نزدیک کردن این کشور به غرب برعهده داشت.

سیف‌الاسلام پیش‌تر با اعلام این‌که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه از دولت پدرش برای تامین مالی کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۷ پول گرفته است، گفته بود: «اول از همه سارکوزی باید پولی را که از لیبی برای این تامین بودجه مبارزات انتخاباتی خود گرفته است پس بدهد. این ما بودیم که هزینه مبارزات انتخاباتی او را پرداخت کرده ایم. اطلاعات و اسناد آن موجود است و ما آمادگی داریم جزئیات آن‌را افشا کنیم. اولین چیزی که ما از این دلقک می خواهیم بازگرداندن پول لیبی به مردم این کشور است. این پول به این منظور به نیکولا سارکوزی داده شده بود که در مواقع ضروری به کمک مردم لیبی بیاید، اما او ما را نسبت به خود ناامید کرد. تمام جزییات و اسناد انتقال این پول ثبت شده و به زودی این اسناد منتشر خواهد شد.»

متن کامل گفتگوی یورونیوز با سیف‌الاسلام قذافی - که در سال ۲۰۱۱ و تنها چند روز پیش از آغاز انقلاب در این کشور انجام شده- را بخوانید:

سیف‌الاسلام قذافی: سارکوزی باید پول‌های لیبی را پس بدهد

نیکولا سارکوزی در پرونده دریافت کمک مالی از معمر قذافی برای کارزار انتخاباتی بازجویی شد

در اوایل سال ۲۰۱۱ و در پی اوج گرفتن اعتراضات ضددولتی در لیبی اوضاع دگرگون شد. در حالی که معترضان به پشتوانه حملات هوایی کشورهای غربی حلقه محاصره را بر دولت تنگتر می‌کردند، سیف‌الاسلام با تروریست خواندن آنها وعده داد تا پایان، مقابلشان بایستد.

براین اساس آقای سیف‌الاسلام پس از دستگیری توسط معترضان متهم به سرکوب و کشتار آنها شد.

اما این روزها و پس از آزادی از زندان، پسر دوم قذافی به سمبل نظم سابق در لیبی بدل شده است، سمبلی که بازگشتش به قدرت برای برخی مردم نگران کننده است و برای حامیان او امید به پایان آشفتگی سیاسی در لیبی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: سیف الاسلام قذافی: از رفورمیسم تا سرکوب

لیبی در حال حاضر دارای دو دولت موازی است؛ یکی در غرب کشور، دولت وفاق ملی به ریاست فائز سراج که به میانجیگری سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۱۵ در طرابلس تشکیل شد و دیگری دولت طبرق به ریاست خلیفه حفتر که کنترل شرق کشور را در اختیار دارد و دولت وفاق ملی را به رسمیت نمی‌شناسد.

با این حال سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال جاری ثبات به لیبی بازگردد، اما برخی دیگر از ناظران نگران این هستند که این انتخابات با تشدید جنگ قدرت میان طرف‌های درگیر در لیبی زمینه گسترش خشونت‌ها را فراهم کند.

آگهی

به کانال تلگرام یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مهاجمان انتحاری داعش به دفتر کمیته مرکزی انتخابات در لیبی

انتشار مدارک غیرقابل انکار مبنی بر تامین منابع مالی کمپین سارکوزی از سوی معمر قذافی

افشاگری درباره سقوط قذافی؛ جاسوس پیشین فرانسه سکوت خود را شکست