نگاهی به بندهای تصویب شده لایحه‌ محافظت دربرابر سلاح در مدارس فلوریدا

نگاهی به بندهای تصویب شده لایحه‌ محافظت دربرابر سلاح در مدارس فلوریدا
Copyright 
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما می‌دانیم که در زمینه پیشگیری از اعمال خشونت‌بار در مدارس، رأی امروز فقط آغاز راه است.»

آگهی

سه هفته پس از تیراندازی مرگبار در دبیرستانی در فلوریدا،‌ قانونگذاران این ایالت لایحه‌ای را به تصویب رساندند که به موجب آن سن قانونی خرید سلاح در این ایالت بالاتر می‌رود.

به موجب این لایحه قانونی خرید هر نوع سلاحی مشمول سه روز انتظار می‌شود و همچنین کارکنان مدارس حق دارند مسلح باشند.

تلاش بی‌امان بازماندگان کشتار دبیرستان استونمن داگلاس و لابی‌گری آنها بالاخره توانست کمیته قانونگذاری این ایالت را که سالها تحت سلطه انجمن ملی سلاح (NRA) آمریکا بود وادار به تصویب سریع این لایحه کند. گرچه یکی از مهمترین بندها برای حامیان این لایحه به تصویب نرسید؛ بندی که خواستار ممنوعیت فروش «سلاح جنگی» بود؛ همان سلاحی که یکی از انواع آن در کشتار ۱۴ فوریه به کار گرفته شد.

این لایحه ظرف پانزده روز به شکل خودکار به قانون تبدیل می‌شود، مگر آنکه ریک اسکات،‌ فرماندار این ایالت با آن موافق نباشد. آقای اسکات یک روز پیش از رأی‌گیری گفته بود هنوز تصمیم نگرفته است که باید از این لایحه پشتیبانی کند یا خیر.

تظاهرات دانش‌آموزان آمریکایی در حمایت از منع حمل سلاح

تصویب این لایحه در فلوریدا گرچه در ظاهر گامی به پیش است اما انجمن ملی سلاح آمریکا هم گامی از ادعای خود پس ننشست؛ ادعایی که می‌گوید بهترین دفاع در برابر مجرمان مسلح «آدم خوب‌های تنفگ به دست» اند.

این لایحه برنامه‌ای تدوین می‌کند که در آن کلانترهای محلی کارکنان داوطلب مدارس را آموزش می‌دهند تا از آنها نگهبانان مسلح بسازند، این دوره شامل آموزش ویژه، معاینه سلامت روانی،‌ و کنترل عدم استفاده این افراد از مخدرها نیز می‌شود و به این کارکنان اجازه می‌دهد که سلاح شخصی همراه داشته باشند به شکلی که در دید نباشد. مدارس در انتخاب شرکت دراین برنامه آزادانه تصمیم خواهند گرفت.

پیشنهادکنندگان این لایحه برای کسب حمایت نمایندگان دموکرات و نیز فرماندار ایالتی، حق مسلح بودن را به هیچ آموزگاری ارائه نکرده‌اند.

فلوریدا به این ترتیب به شش ایالت دیگری می‌پیوندد که به کارکنان مدارس اجازه حمل اسلحه می‌دهند. درحالیکه دونالد ترامپ از «لزوم مسلح شدن آموزگاران برای کاستن از خشونت مسلحانه در مدارس» سخن گفته است، بسیاری از پدر و مادرها، افسران دولتی و سیاستمداران هر دو حزب ایالات متحده این نظر را رد کرده‌اند.

اِمی مرکادو نماینده دموکرات اورلاندو در بحثی که در مجلس نمایندگان آمریکا در اینباره درگرفته بود گفت : «فکر اینکه فقط یک دانش‌آموز، به دست یک مسئول آموزشی که وظیفه‌اش مراقبت از شاگردان است، تیر بخورد فراتر از حد تصور است.»

پدر یکی از جانباختگان تیراندازی اخیر بیانیه‌ای منتشر کرده که ضمن آن از سوی تمامی والدین داغدار نوشته است: «ما می‌دانیم که در زمینه پیشگیری از اعمال خشونت‌بار در مدارس، رأی امروز فقط آغاز راه ما است.»

این لایحه سن قانونی خرید سلاح در فلوریدا را تا ۲۱ سال بالا می‌برد. سن خرید تپانچه در ایالات متحده ۲۱ سال است اما تا پیش از این یک فرد ۱۸ ساله هم در فلوریدا می‌توانست تفنگ و سلاح جنگی بخرد. نیکلاس کروز،‌ عامل حمله دبیرستان فلوریدا که در آن ۱۷ تن جان باختند هنگام خرید سلاح ۱۸ ساله بود و سابقه مشکلات روانی داشت.

نیکلاس کروز، عامل تیراندازی فلوریدا در دادگاه

بنابراین این لایحه به پلیس اجازه می‌دهد از هرکس که بازداشت می‌شود آزمون اجباری سنجش وضعیت روانی به عمل بیاورد. اگر این افراد دارای اختلال روانی یا رفتار خشونت‌بار تشخیص داده شوند،‌ پلیس می‌تواند از دادگاه حکمی بخواهد که داشتن سلاح را برای این افراد ممنوع کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیراندازی در مراسم رژه برنده مسابقه سوپر بول در آمریکا یک کشته و ۹ مجروح بر جای گذاشت

قتل‌عام لویستون؛ پس از ۴۸ ساعت جستجو سرانجام «جسد» مظنون حمله پیدا شد

از تیراندازی در ایالت مین آمریکا که منجر به کشته شدن ۱۸ نفر شد چه می‌دانیم؟