بلژیک عقیم سازی گربه های «خیابانی» و «خانگی» را الزامی می کند

بلژیک عقیم سازی گربه های «خیابانی» و «خانگی» را الزامی می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلژیک قانون جدیدی را برای کنترل جمعیت بیش از دو میلیون گربه خیابانی و خانگی در این کشور تصویب کرده است.

آگهی

بلژیک قانون جدیدی را برای کنترل جمعیت بیش از دو میلیون گربه خیابانی و خانگی در این کشور تصویب کرده است. بر اساس این قانون صاحبان گربه ها باید حیوانات خود را عقیم کنند.

در کشوری که در سالهای ۱۸۰۰ از گربه ها برای نامه رسانی و حتی بخشی از آزمایشات عجیب بودند، اکنون در سال نزدیک به ۳۰ هزار گربه در خیابان رها می شوند. نیمی از این گربه های رها شده نیز به دلیل پر شدن ظرفیت پناهگاه ها در خیابان جان خود را از دست می دهند.

دولت بلژیک برای کم کردن فشار بر روی پناهگاه هایی که ظرفیت پذیرش گربه های بیشتری را ندارند، عقیم کردن گربه های تازه متولد شده پیش از ۶ ماهگی را الزامی کرده است.

قانون عقیم سازی اجباری گربه ها در شهرهای کشورهای دیگر اجرا می شود اما بلژیک اولین کشوری است که در مقیاس ملی این قانون را اعمال می کند.

In Belgium, at last, we found a Street of Cats. Alas, I managed to get only one cursory headbutt. pic.twitter.com/7sjjp6xXfp

— Eve Rickert (@everickert) October 22, 2015

قانون عقیم کردن گربه ها که در ابتدا در شهرهای ناحیه فرانسه زبان والونیا و سپس در بروکسل اجباری شد، قرار است تا سال ۲۰۲۰ در تمام شهرهای بلژیک اجرا شود.

بیانکا دیبیتس، یکی از سه وزیر مسئول ارائه قانون در بلژیک می گوید: «منطق این قانون کنترل جمعیت گربه های خیابانی است. با این حال هم برای گربه های خانگی و هم گربه های ولگرد نیز اعمال خواهد شد.»

پناهگاه های این حیوانات در والونیا از سال ۲۰۱۳، ملزم به عقیم کردن گربه های زیر ۶ ماه شده اند و اکنون این قانون در بروکسل و شمال ناحیه فلاندر در دست اجراست.

لورن، کارمند یکی از پناهگاه های نگهداری از حیوانات بی سرپناه در بروکسل می گوید: «در تابستان که گربه ها در معرض گرما هستند، روزانه ده ها گربه دریافت می کنیم. این فشار زیادی است و امیدواریم که قانون جدید در این مورد نتیجه بخش باشد.»

سامانه سراسری برای ثبت هویت و اطلاعات گربه ها

با اینکه دولت بلژیک قصدی برای بازرسی مستقیم از شهروندان در این زمینه را ندارد، صاحبان باید برای حیوانات خانگی خود تراشه های الکترونیکی تهیه کنند. تمام اطلاعات پزشکی گربه ها توسط دامپزشکان در این تراشه ها و همچنین سامانه متمرکز داده ها با نام «CATID» ثبت خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

A post shared by Kelkit ADMYO Patikondu Projesi (@kelkitkadmyopatikondu) on Feb 9, 2018 at 4:23am PST

به نظر می آید که این طرح با استقبال نسبی شهروندان بلژیک روبرو شده و تا کنون اطلاعات نزدیک به ۱۵ هزار گربه در سامانه «CATID» ثبت شده است که این تعداد تقریبا ۷ دهم درصد جمعیت کل گربه های این کشور است.

جریمه این قانون از ۵۰ یورو آغاز می شود و در صورت عدم رعایت قانون در چند سال متمادی ممکن است به رقم ۱۰ هزار یورو برسد.

امانوئل دنیس، دامپزشک شهر نامور در ناحیه والونیا می گوید: «از زمان اجباری شدن این قانون، افراد بیشتری برای عقیم کردن گربه های خود مراجعه کرده اند. بعضی ها می ترسند که گربه هایشان فرار کنند و در پناهگاه حیوانات تا زمان عقیم سازی برای مدت طولانی نگه داشته شوند.»

گروه های حقوق حیوانات معتقدند که عقیم سازی گربه ها به ایجاد تعادل میان ورودی و خروجی این حیوانات در پناهگاه ها کمک می کنند. اما از سوی دیگر نیز منتقدان بر این باورند که دولت نباید در طبیعت تولید مثل حیوانات دخالت کند.

یک شهروند شهر مون معتقد است که دخالت دولت در موضوع نگهداری از حیوانات خانگی بیش از اندازه است. او می گوید: «سیاستمداران نمی گذارند که ما بدون پرداخت مالیات یا کنترل ژنتیک حیوان خانگی داشته باشیم. مسلما اگر به همین صورت پیش برود و همه از این قانون پیروی کنند، گربه زیادی در این کشور برای نگاه داشتن باقی نخواهد ماند.»

پس از پنج سال این قانون برای سنجش کارآیی بررسی مجدد خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هوپ؛ گربه ای با پاهای مصنوعی
گربه ای که بعد از ده سال به خانه بازگشت
نوازش گربه؛ سی دلار برای هر پانزده دقیقه

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای اجباری نوجوانان در پایتخت سیاسی اروپا؛ بلژیکی‌های ۱۶ و ۱۷ ساله‌‌ باید در انتخابات شرکت کنند

کشاورزان معترض در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با پلیس درگیر شدند

تخته سنگ مرمر نقش برجستهِ روم باستان نیم قرن تزئین‌بخش منزل خانواده بلژیکی بود