سازمان آزادی بخش فلسطین: آمریکا از دستورهای نتانیاهو اطاعت می‌کند

سازمان آزادی بخش فلسطین: آمریکا از دستورهای نتانیاهو اطاعت می‌کند
Copyright © 2013 UNRWA photo by Shareef Sarhan
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا کمک مالی به آژانس سازمان ملل برای آوارگار فلسطینی را به بیش از نصف کاهش داد. این اقدام موجب نگرانی عمیق دبیرکل سازمان ملل متحد و مقامات این آژانس شده است.

آگهی

آمریکا کمک مالی به آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را به نصف کاهش داد. ایالات متحده تا کنون ۱۲۵ میلیون دلار به این آژانس کمک می‌کرد اما به گفته مقامات وزارت خارجه این کشور، امسال ۶۵ میلیون دلار از بودجه را کاهش داده است.

به گفته یک مقام دولتی، واشنگتن در حال «بازبینی عمیق نحوه کارکرد و منابع مالی» آژانس است. وی همچنین افزود که ایالات متحده «به مدت دهه‌ها به تنهایی ۳۰ درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کرده و بزرگترین تامین کننده مالی آژانس» بوده و «اکنون زمان آن است تا این روند نامتناسب تغییر کند.»

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفت که بقیه کمک‌ها زمانی پرداخت خواهد شد که آژانس «اصلاحات لازم» را انجام دهد و «کاری کند که پول بهتر هزینه شود.»

در مقابل یک مقام آژانس تبعات کاهش بودجه را برای پناهندگان آسیب پذیر فلسطینی «مخرب» توصیف کرد.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

واکنش‌ها؛ از دبیرکل سازمان ملل تا سازمان آزادی‌ بخش فلسطین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز پیش از اعلام تصمیم آمریکا عمیقا ابراز نگرانی کرده و گفته بود که آژانس آوارگان فلسطینی «نه یک سازمان فلسطینی بلکه یک نهاد سازمان ملل متحد است که کمک‌های حیاتی ارائه می‌کند.»

به نظر می‌رسد این کاهش بودجه بویژه در بخش آموزش کودکان و دانش آموزان در ارودگاه‌های پناهندگان فلسطینی در اردن تاثیر مستقیم داشته باشد.

سازمان آزادی بخش فلسطین نیز در بیانیه‌ای آمریکا را به «اطاعت از دستورهای بنیامین نتانیاهو» متهم و تاکید کرد که آمریکا «با محروم کردن پناهندگان از حق آموزش، سلامت، سرپناه و زندگی شرافتمندانه» بار دیگر نشان داد که «در اشغال سرزمین‌های فلسطینی همدست اسرائیل است.»

همزمان دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از تصمیم دولت آمریکا استقبال کرد و گفت که اقدام‌های آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «سوء استفاده از کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی برای سیاه زمانی علیه اسرائیل» است.

اختلاف میان آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطینی به ویژه پس از آن شدت گرفت که واشنگتن بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان روز یکشنبه با انتقاد شدید از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که این کشور دیگر نمی‌تواند نقش میانجی را در مناقشه اسرائیلی-فلسطینی ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

محمود عباس: اقدام ترامپ معامله قرن نیست، سیلی قرن است

واکنش فلسطینیان به تهدید ترامپ: بیت المقدس فروشی نیست

حماس: ایران وعده کمک در نبرد با اسرائیل را داده است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عهد تمیمی، دختر۱۷ ساله‌ای که نماد مقاومت فلسطین شد

درخواست رهبر کاتولیک های جهان برای از سرگیری گفتگوهای صلح در خاورمیانه

درخواست سازمان ملل برای ادامه کمک‌های مالی به اونروا؛ گوترش: ۹ کارمند امداد‌رسان در غزه اخراج شدند