بیت کوین؛ سکه نجات شهروندان ونزوئلا در مقابل تورم

بیت کوین؛ سکه نجات شهروندان ونزوئلا در مقابل تورم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خرید و فروش ارزهای خارجی در ونزوئلایی که با شدیدترین بحران افتصادی روبروست تنها تحت نظر بانکهای دولتی و بصورت محدود انجام می‌شود و بدلیل تورم بالای ارزهای خارجی از جمله دلار، افزایش بی سابقه‌ای یافته است. در عین حال دولت نیکلاس مادورو کنترل شدیدی روی آن دارد. به همین دلیل در بازار سیاه ارزهای خارجی چندین برابر گرانتر از قیمت‌های عادی آن خرید و فروش می‌شوند. این کشور تورم ۱۴۰۰ درصدی در ماههای اخیر را تجربه کرده است.

پدیده بیت کوین در این تورم به کمک مردمی آمده است که با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. به گفته رندی بریتو مالک وبسایت بیت کوین ونزوئلا بسیاری از مردم ارزش فوق العاده بیت کوین در ونزوئلای  پرتورم را فراموش کرده‌اند. چرا که ارزش بیت کوین را رایانه‌ها در داخل ونزوئلا تعیین می‌کنند. در واقع شهروندان می‌توانند بیت کوین را با دلار و یا بولیوار واحد پول ونزوئلا معامله کنند. تفاوت اصلی در آنجا است که اگر در این کشور در حال حاضر بیت کوین داشته باشید به ازای هر یک بیت کوین مبلغی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار آمریکا دریافت خواهید کرد و این مبلغ در حال حاضر ۷۷ میلیون بولیوار است و حقوق متوسط افراد در این کشور به بیشتر از ۵۰۰ هزار بولیوار نمی‌رسد. برای خرید و فروش بیت کوین نیاز به خرید رایانه‌هایی است که بتواند ارزش آنرا به دلار معادل‌یابی کند. قیمت رایانه بین ۱۰۰۰ تا چهار هزار دلار است و بدلیل مجانی بودن الکتریسیته خرید رایانه کار سختی نخواهد بود.

معاوضه بیت کوین مانند ارزهای خارجی تحت کنترل دولتی و ممنوع است اما بسیاری از شهروندان در زیرزمین خانه‌ها و بازارها به معاوضه بیت کوین مشغول هستند. البته دولت ونزوئلا بسیاری از شهروندانی که بنوعی در کار دلالی بیت کوین شراکت دارند را بازداشت و برخی از آنها را روانه زندان می‌کند.

در حال حاضر تمام کسانی که امروز با بولیوار بیت کوین می‌خرند سود زیادی می‌برند چرا که نسبت بیت کوین و دلار افزایش زیادی پیدا کرده است. در واقع تفاوت ارزش بیت کوین و بولیوار بسیار پایین تر از اختلاف ارزش بیت کوین و دلار است و به همین دلیل با وجود ممنوعیت‌ها شهروندان ترجیح می‌دهند بیت کوین خریداری و آنرا با دلار معاوضه کنند. بیت کوین مانند یک کارت اعتباری به شما اجازه می‌دهد در تمام جهان روی اینترنت خرید کنید و با وجود تورم بی‌سابقه ونزوئلا معامله با بیت کوین بسیار ارزشمندتر از خرید تمام ارزهای خارجی است. تورم ۱۴۰۰ درصدی ونزوئلا پس از کاهش بی‌سابقه قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ این کشور را دچار بحران و اعتراضات فراوان داخلی کرده است.  

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه: به فیسبوک اجازه نمی‌دهیم ارز رمزی خود را در اروپا اجرا کند

حل معمای ۵۰٬۰۰۰ دلاری بیت کوین بعد از ۳ سال تلاش

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید