علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن کشته شد

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن کشته شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن در حمله حوثی‌ها کشته شد.

این خبر پس از آن منتشر شد که نیروهای حوثی خانه صالح را در صنعا، پایتخت یمن منفجر کردند. وزارت کشور دولت حوثی‌ خبر کشته شدن صالح را رسما تأئید کرد.

 بیانیه وزارت کشور دولت حوثی بدون ذکر چگونگی کشته شدن علی عبدالله صالح می گوید: «بحرانی که شبه‌نظامیان با خیانت خود آغاز کردند با کشته شدن سرکرده آنها و تعدادی از عناصر جنایتکار به پایان رسید.»

شبکه تلویزیونی العربیه وابسته به حکومت سعودی، خبر کشته شدن علی عبدالله صالح را تأئید کرده است. این شبکه پیش از این به نقل از حزب کنگره ملی خلق که حزب آقای صالح است، خبر کشته شدن او را تکذیب کرده و گفته بود که او زنده و سالم است.

بسیاری از رسانه‌های عربی از جمله المیادین و نیز تلویزیون عرب زبان ایران، العالم نیز این خبر را تأئید کردند.

در مورد طریقه کشته شدن علی عبدالله صالح ۷۵ ساله نیز روایت‌های مختلفی گزارش شده است. شبکه المیادین گفته بود که او بر اثر انفجار خانه‌اش به دست نیروهای حوثی کشته شده اما تلویزیون عراق گفت که صالح حین فرار از صنعا به مأرب کشته شده است. برخی گزارش‌های دیگر حاکی است صالح درحال فرار به همراه ياسرالعواضي وعارف زکا درجاده ذمار به بيضا کشته شده است.

یک کاربر توئیتر می‌نویسد فردی که علی عبدالله صالح را کشته، در حین کشتن به او گفته است که دارد انتقام حسین حوثی را می‌گیرد. حسین حوثی پایه‌گذار گروه شیعه حوثی‌های یمن است که در سال ۲۰۰۴ میلادی به دستور صالح کشته شد.

از سوی دیگر، یکی از نزدیکان عبد ربه منصور هادی روز دوشنبه گفت او از هوادارانش خواسته تا با برخورداری از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، از مأرب به صنعا رفته و آنجا را اشغال کنند.

واکنش جنبش انصارلله و عبدالملک الحوثی به درگیری با نیروهای وفادار به عبدالله صالح و خبر کشته شدن وی

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارلله (جریان سیاسی وابسته به حوثی‌ها) درباره درگیری با نیروهای وفادار به عبدالله صالح گفت: «ما مشکلی با برادران خود در حزب الموتمرالشعبی العالم (کنگره ملی مردم یمن، حزب علی عبدالله صالح) نداریم بلکه مشکل ما با خیانتکارانی است که با دشمن همدستی کردند.»

وی با مقصر خواندن امارات در سرنوشت رئیس جمهوری پیشین یمن گفت: «این امارات بود که عبدالله صالح را به این سرانجام خفت‌بار کشاند.» آقای عبدالسلام، حزب کنگره ملی مردم یمن که پیش از این تحت ریاست علی عبدالله صالح بود را شریک سیاسی خود در مقابله با «دشمنان» خواند و بر لزوم تقویت همکاری با این حزب تاکید کرد.

عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارلله نیز در یک سخنرانی تلویزیونی ضمن تبریک به مردم یمن گفت: «امروز روزی استثنایی و بزرگ است. امروز روز نابودی یک توطئه است.»

رهبر جنبش انصارالله، جریان سیاسی وابسته به حوثی‌ها افزود: «از دستگاه‌های امنیتی و نهادهای دولتی که برای مقابله با توطئه شبه نظامیان خائن تلاش زیادی انجام دادند، قدردانی می کنیم.» وی از حزب کنگره ملی یمن بخاطر «مواضع مسئولانه و آگاهانه» آنها قدردانی کرد و گفت: «ما توطئه‌ای بزرگ که تهدیدی جدی برای یمن بود را شکست دادیم.»

عبدالملک الحوثی، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را به فراهم کردن پوشش هوایی برای سرنگونی صنعا متهم کرد و گفت: «آنها به مشغول بودن ما در جبهه‌های نبرد علیه متجاوزان چشم دوخته بودند و فکر می کردند که مشغول بودن در این جبهه‌ها بر قدرت ما برای مقابله با فتنه و توطئه تاثیر می گذارد.»

وی با اشاره به حمله موشکی به نیروگاه ابوظبی امارات گفت: «پرتاب موشک کروز به راکتور هسته ای ابوظبی پیام بزرگی برای نیروهای دشمن بود تا از توهم خارج شوند. تا زمانی که مردم ما کشته شوند و امنیت آنها تهدید شود، دشمن هم در امنیت نخواهد بود.»

**بیشتر بخوانید: **حوثی‌های یمن مدعی حمله موشکی به نیروگاه اتمی ابوظبی شدند؛ امارات تکذیب کرد

محمد البخیتی، یکی از اعضای شورای سیاسی جنبش انصارلله در گفتگو با شبکه خبری المیادین، کشته شدن علی عبدالله صالح را آغاز مرحله ای جدید خواند و گفت: «بسیاری از اعضای کنگره ملی مردم یمن از کودتای عبدالله صالح بر علیه ما شوکه شدند.» وی همچنین از این حزب خواست تا رهبری متناسب با مرحله جدید برگزینند.

عضو جنبش انصارلله درباره سرنوشت پسر آقای عبدالله صالح به المیادین گفت که این جنبش پیش از این متعهد شده است که در صورت پایان نقش سیاسی علی عبدالله صالح در یمن از جان پسر او که در عربستان بسر می برد، محافظت کنند. 

واکنش عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن به کشته شدن عبدالله صالح

عبدربه منصور هادی روز دوشنبه در واکنش به مرگ علی عبدالله صالح، مردم یمن را به مقابله با حوثی‌ها فراخواند. آقای منصور هادی در سخنرانی خود در شبکه العربیه عربستان بر لزوم آغاز دوره جدید مبارزه بر علیه حوثی ها تاکید.  

آگهی

امروز خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که رئیس جمهور هادی به نیروهایش دستور داده است تا برای بازپس گرفتن صنعا وارد عمل شوند.

ادامه حملات هوایی ائتلاف

در حالی که رویکرد هم‌پیمانان پیشین در یمن تغییر کرده، پرواز جنگنده‌های عربستان همچنان بر فراز صنعا پایتخت این کشور ادامه دارد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید در طول شب گذشته ۱۳ تن از کارکنان خود را برای در امان ماندن از حملات هوایی، از یمن به جیبوتی منتقل کرده است.

هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان از روز یکشنبه، یعنی یک روز پس از چراغ سبز علی عبدالله صالح، متحد پیشین حوثی‎ها، بمباران مواضع این گروه مورد حمایت ایران را در صنعا آغاز کردند. صالح روز شنبه اعلام کرده بود اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دست از محاصره یمن بردارد، حاضر است با آنها وارد گفتگو شود.

دو گروه متحد در جنگ داخلی یمن، یعنی نیروهای وفادار به صالح و شبه نظامیان شیعه حوثی که با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان می‌جنگند از هفته پیش در یک جنگ شهری در صنعا، پایتخت یمن با یکدیگر درگیر شده‎‏اند که حاصل آن تا کنون ده‌ها کشته و زخمی بوده است.

آگهی

**بیشتر بخوانید: **عربستان بدنبال چراغ سبز صالح، مواضع حوثی‌ها را در صنعا بمباران کرد

درگیری در صنعا و نگرانی از وضعیت غیرنظامیان

سازمان ملل متحد روز اعلام کرد که درگیری‌ها در پایتخت یمن با حضور تانک‌ها در خیابان‌های صنعا و پرواز جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان تشدید و باعث ممانعت از رسیدن کمک‌های حیاتی از جمله سوخت و آب سالم به شهروندان غیرنظامی این شهر شده است.

سازمان ملل متحد می افزاید که بیشترین درگیری در اطراف منطقه دیپلماتیک نزدیک مراکز امدادرسانی سازمان ملل در صنعا بوده و پرواز هواپیماها از فرودگاه این شهر به حالت تعلیق درآمده است.

 جیمی مک گولدریک، هماهنگ کننده امور یمن در سازمان ملل در گزارش روز دوشنبه خود با اشاره به بدام اقتادن مردم صنعا در خانه‌ها و مشکل در توزیع سوخت و مواد غذایی گفت: «من از طرف‌های درگیر درخواست می کنم که روز سه شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعداز ظهر، برای رساندن کمک‌های بشردوستانه آتش‌بس برقرار کنند و اجازه دهند که غیرنظامیان از خانه‌های خود خارج شوند و کمک‌های لازم را دریافت کنند.»

با وجود اعلام وزارت کشور حوثی‌ها مبنی بر کنترل کامل صنعا توسط نیروهای حوثی و برقراری آرامش نسبی، بر اساس گزارش‌ها درگیی میان نیروهای انصارالله و طرفداران عبدالله صالح پس از خبر کشته شدن وی همچنان ادامه دارد و مانع خروج شهروندان پایتخت خانه‌های خودشده است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارنامه ۳۳ سال ریاست جمهوری علی عبدالله صالح در یمن

عربستان بدنبال چراغ سبز صالح، مواضع حوثی‌ها را در صنعا بمباران کرد

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت