تهران قتل بیژن قیصر، شهروند ایرانی-آمریکایی را پیگیری می‌کند

پلیس ویرجینیا-عکس آرشیوی است
پلیس ویرجینیا-عکس آرشیوی است Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس قانون الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانی آسیب دیده ازاقدامات دولت‌های خارجی، وزارت امور خارجه موظف به پیگیری حقوق اتباع ایرانی در دیگر کشورها است.

آگهی

وزارت خارجه ایران به قتل بیژن قیصر، شهروند ایرانی‌آمریکایی که دوشنبه شب در ایالات متحده آمریکا و ۱۰ روز پس از شلیک پلیس این کشور کشته شد، واکنش نشان داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن این اقدام پلیس آمریکا گفت: «وزارت امورخارجه در حال بررسی جدی این موضوع است تا در اسرع وقت از مجاری رسمی موجود در جهت استیفای حقوق شهروندان ایرانی اقدام نماید.‌»

دولت ایران، براساس قانون اساسی موظف به حفاظت از حقوق تمام اتباع خود است.

بر اساس قانون الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانی آسیب دیده ازاقدامات دولت‌های خارجی، مصوب سال ۱۳۸۹ شمسی وزارت امور خارجه موظف به پیگیری حقوق اتباع ایرانی در دیگر کشورها است. 

پلیس امریکا عصر روز جمعه ۱۷ نوامبر در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینیا به خودروی بیژن قیصر شلیک و او را از ناحیه سر مجروح کرد. این شهروند ۲۵ سالۀ ایرانی‌-آمریکایی سرانجام پس از ۱۰ روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان، جان باخت.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، پلیس آمریکا مدعی است که بیژن قیصر پس از یک تصادف از صحنه می گریزد و به این ترتیب پلیس درصدد تعقیب او بر می آید و پس از تعقیبی کوتاه، به دلیل عدم توقف او، هدف شلیک قرار می گیرد.

به گفته شاهدان، پلیس پس از نزدیک شدن به خودروی او، از فاصله نزدیک به او شلیک می‌کند که در نتیجه آن بیژن قیصر هدف سه گلوله پلیس قرار می‌گیرد. به گفته خانواده بیژن، او مسلح نبوده و هیچ سلاحی نیز در خودروی او وجود نداشته است.

مقام‌های پلیس امریکا تاکنون توضیحی درباره این اقدام ماموران خود نداده‌اند و اف بی‌آی، پلیس فدرال امریکا مشغول تحقیق درباره این پرونده است.

هنوز نام مامورانی که به او شلیک کرده اند، دلیل تیراندازی و دیگر جرئیات این حادثه، همچنین اطلاعاتی درباره تصادف روی داده، اعلام نشده است. همچنین کماکان مشخص نیست که آیا هر دو پلیس به او شلیک کرده اند و یا یکی از ماموران پلیس حاضر در خوردرو، سلاح کشیده است.

بیژن قیصر در سال ۲۰۱۵ میلادی با مدرک لیسانس حسابداری از دانشگاه ویرجینیا فارغ التحصیل شده و پس از آن به عنوان حسابدار برای شرکت پدرش مشغول کار می شود.

او در شمار اولین نسل از اتباع ایرانی متولد شده در امریکا است و به گفته خانواده‌اش هیچ سابقه مجرمانه‌ای نداشته است.

نگین قصیر، خواهر بزرگتر او می گوید هیچ اطلاعاتی درباره این حادثه تا کنون در اختیار خانواده بیژن گذاشته نشده است؛ نه درباره تصادفی که ادعا می شود و نه در این باره که او پس از این حادثه فرار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کودک ۶ ساله در تیراندازی پلیس آمریکا کشته شد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است