ویدیوی ۳۶۰ درجه: روایت عبور یک پناهجو از ترکیه به یونان

ویدیوی ۳۶۰ درجه: روایت عبور یک پناهجو از ترکیه به یونان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران پناهجو پیش از این از طریق ترکیه خود را به جزیره لزبوس در یونان رسانده اند.

آگهی

هزاران پناهجو پیش از این از طریق ترکیه خود را به جزیره لزبوس در یونان رسانده اند. سامی یکی از آنهاست که پس از چندین بار اقدام به عبور در نهایت خود را به خاک یونان رساند. روایت سفر او را در این ویدیو دنبال می کنیم:

«من سامی هستم. با افراد رابط که مهاجران را عبور می دهند مذاکره کردم و پانصد یورو نیز پرداختم. در روزهای نخست ما را داخل کامیون هایی قراردادند و به جایی در بسته و محصور بردند. تقریبا پنجاه نفر بودیم. سپس به یک دشت کوچک منتقل و در آنجا از ترس پلیس پنهان شدیم. فرصت عبور هنوز فراهم نبود. چند روز در آنجا ماندیم. برای این وضعیت آمادگی نداشتیم، حتی آب آشامیدنی و یا چیزی برای خوردن نیز وجود نداشت. در نهایت ما را دستگیر کردند و به زندانی در ازمیر انداختند. ده روز را در زندان سپری کردیم. این درحالیست که در کشورم هرگز در زندان نخوابیده بودم.

هر بار با طی کردن این مسیر باید منتظر چنین عواقبی نیز بود. داخل کامیون می شوید. نظامیانی وجود دارند که شما را دنبال می کنند. آنها تیر شلیک می کنند شاید البته گلوله های پلاستیکی باشد زیرا صدای زیادی دارد. آنها ما را دستگیر و دوباره به همان زندان منتقل کردند. هشت روز دیگر آنجا ماندیم. در مجموع ۳۸ روز را در زندان گذراندم. درست شب همانروزی که از زندان بیرون آمدم رابط تماس گرفت وپرسید آیا می خواهم بار دیگر شانسم را امتحان کنم؟ چاره دیگری نداشتم و قبول کردم. آنقدر هوا سرد بود که دست و پاهایم همه یخ زده بود. شب را زیر درختان خوابیدیم سپس آنها بازگشتند و پرسیدند آیا می توانیم در طول روز سفر کنیم؟

به سمت آب سرازیر شدیم. آنها قایق ها را باد کردند، موتور را روشن کردند و به ما گفتند: بروید. نمی دانم دقیقا چه مسافتی را طی کردیم فقط می دانم که دست کم یک ساعت و پنج دقیقه بر روی آب حرکت می کردیم. کودکانی هم در بین ما بودند. در مجموع چهل و نه نفر بودیم. بالاخره عبور کردیم و به یونان رسیدیم. افرادی را دیدیم که به استقبالمان آمدند و به ما لباس و کفش دادند. به کلی خیس شده بودیم. آنها همچنین مقداری بیسکوییت و آب نیز آورده بودند.

معلوم نبود چه چیزی و چه نوع زندگی در انتظارمان است. حتی نمی دانستم آیا قدرت تحمل این وضعیت را دارم؟ امروز یک تجربه است. آدم هایی هستند که زندگی عادی و معمولی ندارند. این همان زندگی است که من در حال گذراندن آن هستم.»

پس از ده ماه اقامت در اردوگاه پناهجویان مورینا در لزبوس، بالاخره درخواست پناهندگی سامی مورد پذیرش قرار می گیرد و وی به اردوگاهی در تسالونیکی منتقل می شود. او اینک منتظر دریافت مدارک شناسایی و مجوز خروج از یونان است. مقصد نهایی سامی هنوز مشخص نیست و او نمی داند آیا همسر و دو فرزندش می توانند به او ملحق شوند یا خیر؟

سامی از پایان ماه اوت سال گذشته تاکنون هنوز خانواده اش را ندیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی‌های یونان؛ تلاش آتش‌نشانان برای نجات صومعه‌ای در نزدیکی آتن

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»

انتخابات یونان؛ مردم برای دومین بار در دوماه گذشته پای صندوق‌های رای رفتند