فرانسه اسناد محرمانه قتل‌عام رواندا را فاش نمی‌کند

فرانسه اسناد محرمانه قتل‌عام رواندا را فاش نمی‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شورای قانون اساسی فرانسه روز جمعه پانزدهم سپتامبر ادامه محدودیت دسترسی به اسناد آرشیو شدۀ کاخ الیزه را منطبق با قانون اساسی دانست. به این ترتیب ممنوعیت مراجعه به این اسناد اقدامی قانونی شمرده می شود و اسرار آنها فاش نخواهد شد.

این تصمیم به دنبال شکایت فرانسوا گارنر، پژوهشگر فرانسوی برای استفاده از این آرشیو جهت تحقیق در مورد قتل عام توتسی ها در سال ۱۹۹۴ در رواندا گرفته شد.

این درحالی است که دو سال پیش فرانسوا اولاند، رییس جمهور سابق فرانسه قول داد آرشیوهای کاخ الیزه را در اختیار محققان قرار دهد و علنی کند. در نتیجه اسناد مربوط به سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ می توانستند از طبقه بندی خارج شوند اما با اعتراض وکیل خانواده میتران که مدیریت اسناد رییس جمهوری وقت را بر عهده دارد این اسناد هرگز علنی نشدند.

فرانسوا گارنر محقق ۵۱ ساله مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه سالهاست برای روشن کردن ابهام هایی که پیرامون این نسل کشی و نقش حکومت وقت فرانسه در آن وجود دارد ، مشغول تحقیق است. وی کتابی نیز در مورد دخالت ارتش فرانسه در قتل عام توتسی‌ها نوشت که سه سال پیش منتشر شد.

در حالیکه گمان می رفت پس از قتل عام یهودیان در جنگ جهانی دوم بشر شاهد نسل کشی دیگری نباشد، هشتصد هزار مرد و زن و کودک توتسی سال ۱۹۹۴ در کشور کوچک رواندا در غرب آفریقا به دست افراط گرایان قوم هوتو کشته شدند و به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن تجاوز شد. فرانسه که از متحدان دولت هوتو بود متهم است در این جنایت بشری دست داشته است و علیرغم آگاهی از این تحرکات اسلحه و تجهیزات نظامی در اختیار این دولت قرار داده است.

رییس جمهوری فعلی رواندا فرانسه را به دست داشتن در نسل کشی متهم می کند اما پاریس همواره این اتهام را رد می کند.

فرانسوا میتران و برخی از مقام های عالی رتبه فرانسه متهم به چشم پوشی بر این قتل عام شده اند و نام ژان کریستف میتران پسر فرانسوا میتران نیز در ارتباط با شبکه فرانسه -آفریقا و فروش اسلحه به رواندا گره خورده است.

۲۳ سال پس از این واقعه تاریخی و در ادامه کار تحقیقاتی خود، فرانسوا گارنر چالش دشواری برای دسترسی به اطلاعات بایگانی شدۀ کاخ الیزه در ارتباط با رواندا آغاز کرده و می کوشد تا با برداشتن موانع قانونی که باعث بسته ماندن آرشیو های مربوطه می شود ابهام‌زدایی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نسل کشی رواندا؛ «کابوگا» سرمایه‌دار در دادگاه بین‌المللی محاکمه می‌شود

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود