رومانی؛ راه جدید پناهجویان خاورمیانه‌ برای رسیدن به اروپا؟

رومانی؛ راه جدید پناهجویان خاورمیانه‌ برای رسیدن به اروپا؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتشار خبر نجات ۱۵۰ مهاجر غیرقانونی عمدتا ایرانی و عراقی در آب‌های ساحلی رومانی باعث شده تا نام این کشور پس از سال‌ها بار دیگر به عنوان مسیر عبور مهاجران از خاورمیانه به اروپا مطرح شود.

بر اساس گزارش‌ها در طول چهار ماه گذشته ۴۷۰ مهاجر از راه رومانی وارد منطقه شنگن شده اند.

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه و در جریان سخنرانی سالانه خود در پارلمان اروپا خواستار ورود رومانی به منطقه شنگن شده بود. این سخنان احتمال استفاده از مسیر رومانی برای مهاجران به منظور رسیدن به خاک کشورهای اروپای غربی را دوچندان می‌کند.

گابریلا لیو، سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحدد در رومانی، به یورونیوز، گفت : «راه‌های آبی خطرناک هستند. چون مهاجران، کودکان خود را با قایق جا به جا می‌کنند، از عبور از این مسیرها [مسیرهای دریایی] خیلی ناامید شده اند. مهاجران برای رسیدن به اروپا به راه‌های امن تری نیاز دارند و چون آنها به ابراز قانونی [مهاجرت] دسترسی ندارند، به دنبال مسیرهای جدیدتری هستند.»

مهاجران در گذشته هم از مسیر رومانی استفاده می‌کردند. تعداد مهاجران در روندی رو به افزایش درطول ۵ سال در ۲۰۱۴ به ۴۳۰ نفر رسیده بود. با این حال این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۶۸ نفر کاهش پیدا کرد. حال و با توجه به تغییر شرایط، انتظار می‌رود شمار پناهجویان و مهاجران این مسیر در سال‌های آینده بار دیگر افزایش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت رومانی به حکم دیوان حقوق بشر اروپا در زمینه حقوق همجنسگراها تمکین نخواهد کرد

پیوستن مولداوی و اوکراین به اتحادیه اروپا؛ صدراعظم آلمان وارد رومانی شد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد