اسرائیل مجوز صدور پهپاد به جمهوری آذربایجان را لغو کرد

اسرائیل مجوز صدور پهپاد به جمهوری آذربایجان را لغو کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به دنبال انتشار گزارشهایی مبنی بر درخواست جمهوری آذربایجان از یک شرکت اسرائیلی فعال در بخش هوانوردی برای حمله به یک موضع ارتش ارمنستان، دولت اسرائیل مجوز صادرات این شرکت را لغو کرد.

پیش از این روزنامه معاریو، چاپ تل آویو گزارش داده بود که جمهوری آذربایجان از گروهی در این شرکت اسرائیلی خواسته است که فعالیت یک پهپاد تولیدی این شرکت را با حمله به موضع ارتش ارمنستان نشان دهد. این درخواست هنگام ورود گروهی از شرکت اسرائیلی به جمهوری آذربایجان برای عقد نهایی قرارداد فروش پهپاد «اوربیتر ۱-ک» (Orbiter 1K) مطرح شد.

بنا به این گزارش دو مسئول اجرایی شرکت اسرائیلی با هدف گیری موضع ارتش ارمنستان مخالفت کردند و یکی از مقامات ارشد شرکت هدایت پهپاد را که در نهایت در هدف گیری موفق نبوده، به دست گرفته است.

تصمیم وزارت دفاع اسرائیل مبنی بر لغو مجوز صادرات این شرکت پس از تحقیق در مورد گزارشهای منتشرشده اتخاذ شده است. بنا به گزارش رسانه های اسرائیل وزارت دفاع این کشور مجوز صادرات و فروش مدل خاصی از پهپاد تولیدی این شرکت را برای «یک خریدار خاص» لغو کرده است.

Suicide drone sales to Azeris blocked after claim it hit Armenians during show https://t.co/uaBFxWBeDDpic.twitter.com/WEQbHvHJHp

— The Times of Israel (@TimesofIsrael) August 29, 2017

جمهوری آذربایجان در سال های گذشته یکی از مهمترین خریداران محصولات صنعت هوانوردی بوده است. این شرکت اسرائیلی که اکنون توسط وزارت دفاع این کشور مجازات شده است پیش از این در سال ۲۰۱۱ میلادی کارخانه ای در جمهوری آذربایجان برای تولید پهپاد و محصولات مدارپیما (ماهواره و سفینه فضایی) احداث کرده بود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان سالهاست که بر سر کنترل منطقه قره باغ علیا اختلاف نظر دارند، مناقشه ای که دهها سرباز در جریان آن طی سالهای اخیر کشته شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«کاهش ذخایر نفتی و گازی آذربایجان را به ایران نزدیک کرده است»

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟