واکنش‌های قدرت‌های جهانی؛ موشک بالستیک کره شمالی از فراز ژاپن عبور کرد

واکنش‌های قدرت‌های جهانی؛ موشک بالستیک کره شمالی از فراز ژاپن عبور کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کره شمالی در ساعات نخستین روز سه شنبه یک موشک بالستیک شلیک کرد که از فراز جزیر هوکایدو ژاپن عبور کرد. کره شمالی به ساکنان این منطقه از ژاپن هشدارداده بود، موضوعی که باعث واکنش شدید شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن شد.

این موشک ۲۷۰۰ کیلومتر مسافت را طی کرد و تا ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر اوج گرفت و در دریا فرود آمد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفته است که اقدام بی ملاحظه کره شمالی یک تهدید جدی و بی‌سابقه برای ملت ژاپن است و این کشور از تمام توانش برای محافظت از شهروندانش استفاده می کند.

نخست وزیر ژاپن همچنین از سازمان ملل متحد خواسته است تا فشار بر برنامه موشکلی کره شمالی را افزایش دهد.

Missile launch by North Korea. Ditched in water North East of Japan #NorthKoreapic.twitter.com/wPowhFEl2T

— Mike Sullivan (@MikeSulli82) August 28, 2017

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز سه شنبه درباره این موضوع تشکیل جلسه دهد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیشتر در ماه جاری میلادی تحریم‌های جدید را علیه برنامه موشکلی کره شمالی اعمال کردند.

چین نیز در روزهای گذشته برخی افراد و شرکت های کره شمالی را مشمول تحریم قرار داده است.

کارشناسان این آزمایش موشکلی را که بر فراز ژاپن انجام شده یکی از تحریک‌آمیز‌ترین نوع آزمایش های موشکلی کره شمالی ارزیابی می کنند که در آن از موشک هواسونگ ۱۲ که به تازگی توسعه داده شده، استفاده شده است.

واکنش های بین المللی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در واکنش به شلیک موشک بالستیک کره شمالی که از فراز ژاپن عبور کرده گفت که تمام گزینه ها برای پاسخ دادن به اقدام کره شمالی روی میز است. آقای ترامپ گفت: «جهان تازه ترین پیام کره شمالی را واضح و روشن دریافت کرد: این رژیم به همسایگانش، به تمام اعضای سازمان ملل اهانت کرده است و حداقل استانداردهای رفتار بین المللی قابل قبول را رعایت نمی کند.»

آقای ترامپ همچنین افزود: «اقدامات تهدید آمیز و بی ثبات کننده تنها باعث انزوای بیشتر کره شمالی در منطقه و در میان تمام کشورهای جهان می شود.»

دونالد ترامپ و شینزو ابه نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در گفتگویی تلفنی متعهد شدند که فشارها را بر کره شمالی افزایش دهند و تمام تلاششان را بکار گیرند تا جامعه جهانی نیز به این روند بپیوندد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و کانگ کیونگ وا وزیر خارجه کره جنوبی روز سه شنبه و در پی شلیک موشک بالستیک کره شمالی توافق کردند که تحریم های شدید تری را علیه پیونگ یانگ اعمال کنند.

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از کره شمالی خواسته از خود خویشتنداری نشان دهد و از اقدامات تحریک آمیز بپرهیزد. وی همچنین از ایالات متحده آمریکا و متحدانش خواسته است که از افزایش نظامی گیری در منطقه خودداری کنند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در واکنش به پرتاپ موشکی جدید کره شمالی از تمام طرفین درگیر خواست خویشتنداری نشان دهند. همزمان وی اعلام کرد که پکن مخالف شلیک موشک توسط کره شمالی در واکنش به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور است. وزیر خارجه چین همچنین افزود که تحریم و فشار نمی تواند راه حلی برای این مشکل باشد و از ایالات متحده آمریکا و کره شمالی خواست مذاکرات فیمابین را آغاز کنند.

رویترز همچنین به نقل از یک قانونگذار ارشد روس نوشته است که آزمایش موشکی روز سه شنبه کره شمالی نشان می دهد که تهدیدات کره شمالی برای شلیک چهار موشک به آبهای نزدیک گوام، جزیره تحت حاکمیت آمریکا در اقیانوس آرام، تنها یک بلوف نبوده است.

رابرت وود، سفیر خلع سلاح ایالات متحده آمریکا در واکنش به این آزمایش موشکی گفته است که شلیک موشک بر فراز ژاپن «تحریکی دیگر» از سوی کره شمالی است و «نگرانی بزرگی» برای آمریکا و دیگر کشورها ایجاد می کند.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پرتاپ موشک توسط پیونگ یانگ از فراز خاک ژاپن را «تحریکی بی‌ملاحظه» خواند و گفت که نخست وزیر بریتانیا از اقدام جدید کره شمالی «خشمگین» است و «آزمایشات موشکی غیرقانونی» را محکوم می کند.

آگهی

مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا در واکنش به این آزمایش موشکی گفته است که چین بعنوان متحد و شریک تجاری اصلی کره شمالی باید پیونگ یانگ را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد

پوتین یک لیموزین لوکس ساخت روسیه را به کیم جونگ اون هدیه داد

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد