پایان نشست آستانه، بدون توافق بر سر تعیین مناطق امن در سوریه

پایان نشست آستانه، بدون توافق بر سر تعیین مناطق امن در سوریه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نمایندگان روسیه، ترکیه و ایران در نشست روز چهارشنبه آستانه نتوانستند بر سر تعیین مناطقی امن در سوریه به توافق برسند.

بشار جعفری، رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه، ترکیه را مانعی بر سر دست‌یابی به توافقی جدید با هدف کاهش تنش‌ها در خاک سوریه خواند و گفت: «تمام طرف‌ها بجز نماینده ترکیه نقطه نظرات مثبتی داشتند و این خود سیاست‌گذاری منفی ترکیه در روند مذاکرات آستانه را نشان می‌دهد.»

Pas d’accord sur les zones de désescalade en Syrie aux négociations d’Astana https://t.co/OvFonxa5gSpic.twitter.com/g0Z2eS4iWV

— romandie.com (@romandie) 5 juillet 2017

با اینحال استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه بر پیشرفت سیاسی به منظور حل و فصل بحران سوریه تاکید کرده است.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا از آمادگی خود برای اقداماتی مشترک با روسیه با هدف بازگرداندن ثبات به سوریه خبر داده است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا این اقدامات از جمله تعیین منطقه پرواز ممنوع را به موافقت روسیه مشروط کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در آستانه نشست گروه بیست در آلمان گفت: «اگر دو کشور برای برقراری ثبات در خاک سوریه با یکدیگر کار کنند، اقدامی اساسی برای آینده سیاسی این کشور خواهد بود.» او در اظهاراتش هیچ اشاره‌ای به آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نکرد. آمریکا به دلیل شش سال جنگ داخلی در سوریه همواره به بشار اسد تاخته و از او خواسته که از قدرت کناره‌گیری کند. علاوه براین تیلرسون روسیه را ملزم کرده که جلوی استفاده دولت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی را بگیرد.

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه قرار است در طول نشست گروه بیست با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشند. به گفته وزیر خارجه آمریکا سوریه یکی از محورهای گفت‌و‌گوی طرفین خواهد بود.

همزمان در خاک سوریه نبرد نیروهای سوری برای بازپس‌گیری کامل رقه از دست پیکارجویان داعش در جریان است. نبردی که از میان غیرنظامیان هم قربانی می‌گیرد. به گزارش سازمان ملل متحد دست‌کم ۱۷۳ غیرنظامی در جریان خشونت‌های طرفین در ماه ژوئن کشته شده‌اند.

گفته می‌شود حدود ۲۵۰۰ پیکارجوی داعش در رقه باقیمانده‌اند و دست کم ۱۰۰ هزار غیرنظامی هم در میان آتش و خون گرفتار هستند.

Des forces antidjihadistes avancent dans la vieille ville de Raqqa en Syrie https://t.co/aL9zFSXban

— Europe 1 (@Europe1) 5 juillet 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند

نتانیاهو: توافق احتمالی آتش‌بس فقط حمله نظامی به رفح را به تعویق می‌اندازد

فاطمه هاشمی رفسنجانی به نقل از پدرش از «سنگ‌‌اندازی‌های» رهبر ایران در مذاکرات برجام خبر داد