حملات تهران؛ «مهاجمان ایرانی بودند»

حملات تهران؛ «مهاجمان ایرانی بودند»
نگارش از امید لهبی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در پی دو حمله همزمان به آرامگاه آیت الله خمینی و مجلس شورای اسلامی ایران دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ۴۲ تن زخمی شدند که حال سه نفر از آنها وخیم است. داعش مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

رضا سیف اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت کهه مهاجمان ایرانی بودند و از مناطق مختلف کشور به داعش پیوسته بودند. تا کنون پنج نفر از جمله یک زن در ارتباط با حملات تهران بازداشت شده اند.

حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ وضعیت کنونی پایتخت را کاملا تحت کنترل خواند و تاکید کرد که هیچ نگرانی امنیتی در پایتخت وجود ندارد و در شرایط کاملا امنی قرار داریم.

واکنش مقامات ایران

آیت الله علی خامنه ای در واکنش به اتفاق‌های تهران گفت:‌ «این ترقه بازیهایی هم که امروز شد در اراده مردم تاثیری نخواهد گذاشت.» آقای خامنه‌ای افزود: «اینها کوچکتر از آنند که بتوانند در اراده ملت ایران ومسئولین اثر بگذارند. البته خود این حوادث نشان داد که اگر جمهوری اسلامی در آن نقطه ای که مرکز اصلی این فتنه هاست ایستادگی نمی کرد، ما تا حالا گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در کشور داشتیم. انشاالله کلک اینها کنده خواهد شد.»

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با انتشار پیامی گفت: «ایران امروز به لطف راهبری های داهیانه مقام معظم رهبری و همچنین اقتدار و یکپارچگی نیروهای امنیتی، دفاعی، اطلاعاتی و انتظامی؛ امن ترین کشور در قلب منطقه ای پر آشوب است. و از دیگر سو؛ حضور کم نظیر ملت در پای صندوق های رای، بار دیگر یکپارچگی ملی و پشتوانه مردمی آن را به اثبات رساند. طبیعی است که بدخواهان ایران اسلامی این افتخار آفرینی ها و همبستگی حاکمیت، دولت و ملت را بر نتابند و با اجیر کردن و حمایت از عناصر متحجر و تکفیری تلاش کنند تا شکست های منطقه ای، فروپاشی ارزشهای اسلامی و نارضایتی های جوامع خود را پنهان سازند» آقای روحانی در بخش دیگری از پیامش تاکید کرد که حوادت امروز تهران از ارده ایران را برای مبارزه با خشونت و افراطی گرایی تقویت خواهد کرد.»

وی همچنین در دیدار با اهالی هنر و فرهنگ گفت: «تروریست ها باز هم در برابر ملت منسجم، قهرمان و دلاور ایران که زبان، فرهنگ، هنر و بیداری جوانانش را پاس می دارد و راه مقاومت و ایستادگی را شناخته و در پیش گرفته، ناموفق خواهند بود.»

آیت الله صادقی آملی، رئیس قوه قضاییه با انتشار پیامی ضمن تسلیت به بازماندگان حوادث تهران گفت: «تروریست‌های کوردل باید بدانند ملت ایران که خود سال‌هاست قربانی این اقدامات سلطه گران بوده و هیچگاه در قبال این تحرکات مذبوحانه از هدف مقدس خود کوتاه نخواهد آمد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بیانیه ای به حملات تهران واکنش نشان داد. در بخشی از این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه «هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی گذاریم و برای حفاظت از جان مردم لحظه ای درنگ نخواهیم کرد» آمده است: «افکار عمومی مردم جهان بویژه ملت ایران این اقدام تروریستی را که یک هفته پس از جلسه مشترک رئیس جمهور آمریکا با سران یکی از دول مرتجع منطقه که پیوسته حامی تروریست‌های تکفری است را بسیار معنادار و بر عهده گرفتن آن توسط داعش را بیانگر دست داشتن آنها در این اقدام سبوعانه می داند.»

محمود علوی، وزارت اطلاعات نیز نیروهای امنیتی ایران بزودی «درس عبرتی به یاد ماندنی به تروریست‌های مزدور و حامیان آنها خواهند داد.»

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با ارسال توییتی نوشت: « حامیان ترور تهدید می کنند که جنگ را به کشور ما می کشانند. مزدوران آنها به آنچه اربابانشان بیش از هر چیز از آن نفرت دارند حمله می کنند: جایگاه دموکراسی.»

Terror-sponsoring despots threaten to bring the fight to our homeland. Proxies attack what their masters despise most: the seat of democracy

— Javad Zarif (@JZarif) 7 juin 2017

چگونگی حمله

بر اساس بیانیه وزارت کشور ایران بامداد چهارشنبه ابتدا دو مهاجم وارد آرامگاه آیت الله خمینی شدند که یکی از آنها عامل انتحاری بود و خود را منفجر کرد. فرد دوم نیز پس از تیراندازی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پای درآمد. در این حمله یک کارگر جان خود را از دست داد.

در حمله دیگر که همزمان در مجلس روی داد چهار مهاجم وارد ساختمان اداری مجلس شدند و دو نگهبان را از پار درآورند. یکی از مهاجمان نیز اقدام به انفجار انتحاری کرد. همه مهاجمان مجلس به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. به گفته معاون امنیتی وزیر کشور ایران مهاجمان با پوشش زنانه وارد مجلس شده و اقدام به حمله کرده اند.

حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور ایران هدف اصلی مهاجمان را صحن مجلس عنوان کرد. وی دلیل طولانی شدن عملیات نیروهای امنیتی را حضور مردم و کارمندان در داخل ساختمان خواند.

به گفته مقامات اطلاعاتی ایران یک گروه دیگر نیز قصد تهاجم داشتند که پیش از آغاز عملیاتشان بازداشت شدند.

شرح لحظه به لحظه حملات تهران و واکنش‌های داخلی و بین المللی را از اینجا دنبال کنید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهار کشته در جریان گروگان گیری در بنیاد مستضعفان ایلام

حملات تهران: گفتگو با خبرنگار یورونیوز در تهران

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود