نگاهی به کارنامه یکماهۀ ریاست جمهوری دونالد ترامپ

نگاهی به کارنامه یکماهۀ ریاست جمهوری دونالد ترامپ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک ماه از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا گذشت؛ یک ماه پر تنش.

آگهی

یک ماه از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا گذشت؛ یک ماه پر تنش.
کسانی که فکر می کردند او پس از ورود به کاخ سفید به حل و فصل امور خواهد پرداخت، اکنون بازنگری در پیش بینی هایشان را آغاز کرده اند.

فرمان لغو اوباماکر

دونالد ترامپ که با شعار بازگرداندن قدرت و عظمت به آمریکا وارد کاخ سفید شد، اجرایی کردن وعده های انتخاباتی خود را بسرعت آغاز کرد اما برای این کار ابتدا به سراغ میراث اوباما رفت.

او درست در ۲۰ ژانویه یعنی روز ادای سوگند خود، فرمان لغو طرح بیمه درمانی باراک اوباما موسوم به «اوباما کر» را که ۲۰ میلیون آمریکایی از آن استفاده می کردند، صادر کرد آنهم بدون جایگزین کردن یک نظام خدمات درمانی جدید.

تیرگی روابط مکزیک و آمریکا

دونالد ترامپ شش روز پس از شروع به کار، اولین قدم را برای تیرگی روابط میان آمریکا و مکزیک برداشت.
او طبق وعده انتخاباتی، از مکزیک خواست هزینه ساخت دیوار میان دو کشور را پرداخت کند وانریکه پنیا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک این درخواست را رد کرد. ترامپ نیز در واکنش، برنامه دیدار میان دو رئیس جمهور را لغو کرد.

او گفت: «تا زمانیکه مکزیک با ایالات متحده آمریکا رفتار منصفانه و احترام آمیزی نداشته باشد، چنین نشستهایی بی ثمر خواهد بود و من می خواهم راه دیگری برگزینم. ما انتخاب دیگری نداریم.»

فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا

ترامپ در هفتمین روز از آغاز ریاست جمهوریش فرمان جنجالی ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا را امضا کرد.

صدور این فرمان، به مدت یک هفته در فرودگاههای آمریکا و بسیاری از کشورها هرج و مرج بوجود آورد و موجی از اعتراضات را به همراه داشت. اعتراضات در سطح مردمی باقی نماند و درنهایت جیمز رابرت، یک قاضی فدرال در سوم فوریه حکم به لغو این فرمان داد.

ترامپ در واکنش، این قاضی و سیستم قضایی آمریکا را متهم کرد که کشور را در معرض خطر قرار داده اند و اعلام کرد اگر اتفاقی بیفتد، آنها مسئول هستند.

استعفای مایکل فلین

رویداد خبرساز دیگر، رسوایی مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ بود. تماس های فلین با سفیر روسیه در واشنگتن و دادن وعده هایی پنهانی در زمینه کاستن از تحریم های روسیه و بهبود روابط با مسکو درنهایت منجر به استعفای او شد.

دونالد ترامپ در واکنش به این رسوایی، به انتقاد از رسانه ها پرداخت و گفت: «مایکل فلین آدم خوبی است. من از او خواستم که استعفا بدهد و او قبول کرد. درباره این موضوع اطلاعاتی منتشر شده است. این اطلاعات برای مایک پنس، معاون رئیس جمهوری نیز فرستاده شد. من از این شیوه اطلاع رسانی راضی نیستم.»

ترامپ در حساب توییتری خود، سرویس های اطلاعاتی را عامل انتشار این اطلاعات دانست و نوشت که این سرویس ها اطلاعات محرمانه را مانند آب نبات میان رسانه ها پخش می کنند.

در این مدت رفتار دونالد ترامپ با رسانه ها غیرمعمول و همواره خبرساز بوده است. او بارها رسانه ها را دشمن مردم آمریکا خوانده و به انتشار اخبار نادرست متهم کرده است.

نشستهای خبری او نیز بارها با تنش همراه بوده و بی پروا مقابل عموم مردم به نزاع با خبرنگاران پرداخته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد