تبعات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس

تبعات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا در نظر دارد سفارت ایالات متحده در اسرائیل را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند.

آگهی

دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا در نظر دارد سفارت ایالات متحده در اسرائیل را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند. اسرائیل که پیش تر در تلاشی نافرجام سعی کرده بود روسای جمهور پیشین آمریکا را به این اقدام مجاب کند اکنون بشدت از این طرح دونالد ترامپ حمایت می کند. یکی از سخنگویان کاخ سفید روز گذشته رسما آغاز این روند را تایید کرد.

اما وضعیت بین المقدس همواره یکی از ارکان اصلی منازعه بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها بوده است. اکثر اسرائیلی ها به بیت المقدس به چشم پایتخت خود نگاه می کنند و بحث درباره آنرا رد می کنند. این درحالیست که فلسطینی ها می خواهند بیت المقدس شرقی (قدس شرقی) را بعنوان پایتخت کشور آینده خود برگزینند؛ گرچه پیش تر سازمان آزادی بخش فلسطین در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، از بیت المقدس شرقی بعنوان پایتخت سیاسی دولت فلسطین یاد کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی پیش تر نسبت به تبعات منفی چنین اقدامی هشدار داده است. به زعم محمود عباس این کار به فرایند صلح در منطقه لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین: «به آقای ترامپ می گوییم که امیدواریم او سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل نکند برای اینکه بیت المقدس از نظر اسراییلی ها یک شهر یک دست است که این نه درست است، نه قانونی. بنابراین انتقال پایتخت به هر نقطه دیگری می تواند سرآغاز اتفاقات بعدی باشد که می تواند به روند صلح لطمه بزند. از سوی دیگر امیدواریم که آقای ترامپ از بیانات خود دست بردارد و ما بتوانیم بسته به مشروعیت های بین المللی مذاکرات را آغاز کنیم.»

تلاش یورونیوز برای ارتباط با اُفیر گندلمن، سخنگوی دفتر نخست وزیری اسرائیل و مسئول ارتباط با رسانه های عربی هم بی نتیجه ماند و او از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

اما لنی بن دیوید، یکی از دیپلماتهای سابق اسرائیل در آمریکا در پاسخ به تماس تلفنی یورونیوز، نظر خود را اینگونه تشریح کرد. او گفت: «ترامپ اهل موج سازی نیست و از اجرای قانون جلوگیری نخواهد کرد، مسئله این است. اینکه آیا من فکر می کنم او سفارت را منتقل خواهد کرد یا نه، باید بگویم که بله فکر می کنم این کار را خواهد کرد البته طی یک روند خاص. بنظر من این مسئله خشم اعراب و فلسطینی ها ر ا در بر نخواهد داشت و خدشه ای هم بر مذاکرات صلح وارد نخواهد کرد بلکه به فلسطینی ها انگیزه خواهد داد که در اقدامی رو به جلو به جای اعلان جنگ، در مورد آینده بیت المقدس شرقی مذاکره کنند.»

بنابراین دولت ترامپ دو گزینه بیشتر پیش رو ندارد. یا شرایط موجود را حفظ کند یا با قبول ریسک های بالقوه این اقدام که اجماع بین المللی را هم به همراه خود ندارد، گزینه انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را عملی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟