عراقچی: اگر ترامپ برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم

عراقچی: اگر ترامپ برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی هیچ مذاکره مجددی برای برجام نخواهد داشت و «اگر آنها آن را پاره کنند، این طرف برجام را آتش می‌زند.» علی خامنه‌ای رهبر ایران نیز روز ۲۵ خرداد ماه سال جاری گفته بود که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم ولی اگر آنها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم.»

#امام_خامنه ای:
ما برجام را نقض نمی‌کنیم؛ اگر آنها #برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم. pic.twitter.com/R7Ujhj1JVp

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) June 15, 2016

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد هیئت مذاکرات هسته‌ای ایران، روز یکشنبه ۲۶ دی ماه در یک نشست خبری به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: «برجام تعهد بین المللی و توافقی چند جانبه بوده و اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا تصمیم بگیرد برجام را کنار بگذارد باید تبعات آن را بپذیرد.»

آقای عراقچی افزود: «فکر می‌کنم دولت جدید آمریکا هم قادر به کنار گذاشتن برجام نیست اگر هم به این تصمیم برسند ما برای همه نوع شرایطی آمادگی کامل داریم. اگر ترامپ برجام را پاره کند ما هم آن را آتش می‌زنیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود برجام را «بدترین توافق» به دست آمده خوانده و گفته بود اولویت کار او «بر هم زدن این توافق فاجعه‌بار» است. بعد از پیروزی آقای ترامپ در انتخابات، لحن او نسبت به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ ملایم‌تر شد. همچنین افراد پیشنهادی آقای ترامپ برای وزارت‌خانه‌های خارجه، دفاع و نیز سازمان سیا، که از منتقدان توافق هسته‌ای ایران و جامعه جهانی بوده‌اند؛ در اظهارنظرهای جدید خود خواستار لغو این توافق نشده‌اند. در آخرین اظهار نظر، مایک پمپئو، نامزد تصدی ریاست سازمان سیا روز پنجشنبه ۲۳ دی با ضروری خواندن افزایش نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ««ایرانیان در تقلب کردن، حرفه‌ای هستند و باید به دقت تحت نظر باشند».

واکنش #ایران به پیشنهاد بازنگری #برجام از سوی رکس تیلرسون https://t.co/LpUJB2AkPipic.twitter.com/0Vq5WC4MzW

— euronews فارسی (@euronews_pe) January 13, 2017

عباس عراقچی در ادامه سخنان خود با دفاع از برجام گفت: «با برداشته شدن تحریم‌ها در سه حوزه کلیدی انرژی، حمل و نقل و بانکی می توان گفت اوضاع به حالت عادی برگشته است.»

وی افزود: «خوشبختانه با تلاش های وزارت نفت قراردادهای نفتی به خوبی انجام شده و گزارش‌های آن اعلام شده است و همچنین درآمدهای حاصل از فروش نفت امروز قابل وصول است. براساس گفته های معاون وزیر نفت ۲۹ میلیارد دلار از فروش نفت در یک سال گذشته درآمد داشته ایم که همه این ها قابل وصول است.»

معاون وزیر خارجه ایران گفت: «البته بر سر راه ما سنگ اندازی‌ها وجود داشته است که مورد به مورد آن ها را حل کرده ایم… برجام باید تحریم‌ها را از سر راه برمی‌داشت. به نظرم همه تحریم‌هایی که بر سر اقتصاد ایران وجود داشت، با برجام از بین رفت مثلا خرید هواپیما از نمونه‌های بارز آن است.»

حضور عراقچی در برنامه متن و حاشیه لغو شد. به گفته وی، "صدا و سیما دعوت خود را پس گرفت"#برجامpic.twitter.com/7Z4IbApDtf

— Mashregh News Agency (@MashreghNews) January 14, 2017

نشست خبری عباس عراقچی در حالی امروز یکشنبه برگزار شد که قرار بود شنبه‌شب وی در یک برنامه تلویزیونی در صدا و سیمای ایران حاضر شود که این برنامه به نحوی غیرمنتظره لغو شد. پس از آن آقای عراقچی درباره لغو این برنامه گفت که «صدا و سیما دبه کرد.»

وزارت خارجه ایران در این رابطه گفت: «بعد از ظهر روز شنبه مسئولان برنامه طی تماسی با آقای دکتر عراقچی حضور ایشان را مشروط به انجام یک مناظره تلویزیونی کردند که بی‌شک برخلاف توافق اولیه بود. پس از مخالفت ایشان با این شرط غیرمترقبه، مسئولان مربوطه حاضر به انجام گفتگو بر اساس توافق اولیه نشده و برنامه را لغو کردند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد