درخشش جودوکاران اُزبک در مسابقات جایزه بزرگ تاشکند

درخشش جودوکاران اُزبک در مسابقات جایزه بزرگ تاشکند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در روز سوم و پایانی مسابقات جودو جایزه بزرگ تاشکند، پرچم ازبکستان بارها در پی پیروزی ورزشکاران این کشور به اهتزاز درآمد.

آگهی

در روز سوم و پایانی مسابقات جودو جایزه بزرگ تاشکند، پرچم ازبکستان بارها در پی پیروزی ورزشکاران این کشور به اهتزاز درآمد. در دسته منهای ۹۰ کیلوگرم هر سه ورزشکاری که به روی سکو رفتند از کشور میزبان بودند.

- در فینال این وزن یاخو امامف دارنده مدال طلای جایزه بزرگ بوداپست و گرند اسلم پاریس در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ رو در روی داورونبک ستارُف هموطنش قرار گرفت و موفق شد با امتیاز یوکو وی را شکست دهد.

- در دسته به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم، درغیاب تدی رینر قهرمان المپیک و دیگر ورزشکاران سرشناس این وزن از ژاپن، کوبا و برزیل، اِرخان شینکیف جودوکار قزاقستانی در فینال با غلبه بر آندره ولکُف روس صاحب مدال طلا شد. این برای نخستین بار است که شینکیف، قهرمان سوم آسیا در یک تورنمنت بین المللی بر سکوی نخست قرار می گیرد.

- در فینال وزن منهای ۷۸ کیلوگرم زنان همانطور که انتظار می رفت آبیگل یو شانس اول این وزن بر سکوی نخست قرار گرفت. این جودوکار مجارستانی که در رتبه نهم رده بندی جهانی قرار دارد و صاحب مدال برنز مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۲۰۱۳ است، مبارزات خود را از مرحله نیمه نهایی آغاز کرد. آبیگل یو در فینال آلبینا آمانگِلدیوا از قزاقستان را با امتیاز وازاری شکست داد و به مدال طلا رسید.

در پایان این مبارزه خبرنگار یورونیوز گفتگوی کوتاهی را با آبیگل یو انجام داد:

یورونیوز: دو مبارزه و یک مدال طلا. آیا این ساده ترین پیروزی دوران ورزشی شماست؟

آبیگل یو: «بله البته. به همین دلیل به اینجا آمدم. از پیش امیدوارم بودم که مسابقه اینگونه باشد.»

یورونیوز: شما در نیمه نهایی در پانزده دقیقه نخست با امتیاز ایپون پیروز شدید اما در فینال رقابت سختی داشتید. چه اتفاقی افتاد؟ این دو مبارزه چه تفاوتی با هم داشت؟

آبیگل یو: «در فینال حریفم از نظر جُثه کمی کوچکتر از من بود. در جودو مبارزه با رقبای کوچکتر نظیر حریفی که مقابلم بود کمی دشوار است. او در ضمن قوی تر از رقیبم در نیمه نهایی بود اما خوشبختانه توانستم تکنیک اوچی گاری را که از ابتدا قصد انجامش را داشتم، در دقایق آخر اجرا کنم.»

اتفاق جالب روز پایانی

مسابقات جودو جایزه بزرگ تاشکند در روز پایانی با صحنه ای غیر معمول همراه بود. در مرحله نیمه نهایی وزن منهای ۱۰۰ کیلوگرم، جلیل شکرف آذربایجانی در کمتر از ده ثانیه سعید جلول سعیدف حریف تاجیکستانی خود را با امتیاز ایپون شکست داد اما درهنگام شادی پس از پیروزی با مصدومیت جزئی روبرو شد. او سپس در فینال مقابل سوییب قربانف ازبک شکست خورد و مدال نقره دریافت کرد.

بهترین فنون روز پایانی

آبیگل یو با فنی زیبا در نیمه نهایی وزن منهای ۷۸ کیلوگرم زنان مقابل زارینا راویفووا از قزاقستان، صاحب امتیاز ایپون شد و به دیدار نهایی راه یافت. داورونبک ستارف ازبکستانی، نایب قهرمان این مسابقات در دسته منهای ۹۰ کیلوگرم نیز با یک حرکت تکنیکی زیبا در یک چهارم نهایی مقابل مِیرامبک خانگابای قزاق به امتیاز ایپون رسید.

پدرو لاسوِن، خبرنگار یورونیوز در گزارش خود از تاشکند می گوید: «جودوکاران ازبک با کسب ۶ پیروزی و دریافت ۲۰ مدال از این رقابت ها به خوبی موفق شدند انتظار تماشاگران را در خانه برآورده کنند. مسابقات جایزه بزرگ تاشکند همچنین محلی بود برای کشف جودوکاران جوان ازبک. نسل جدیدی از ورزشکاران جودو در کشوری شکوفا شدند که موفقیت های ورزشی در آن پس از استقلال در سال ۱۹۹۱ از اهمیت زیادی برخوردار است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوراش: تبدیل کُشتی مردمی و باستانی به یک رشته ورزشی مدرن

جودو؛ گرند اسلم ابوظبی با برتری تیمی روسیه به پایان رسید

جودو؛ لوسی رنشال در گرند اسلم ابوظبی برای بریتانیا مدال طلا گرفت