تمدید وضعیت اضطراری در ترکیه برای سه ماه دیگر و تعلیق هزاران افسر پلیس از کار

تمدید وضعیت اضطراری در ترکیه برای سه ماه دیگر و تعلیق هزاران افسر پلیس از کار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کودتای نافرجام ترکیه همچنان قربانی می گیرد و دامنه پاکسازی ها وسیع تر می شود.

آگهی

کودتای نافرجام ترکیه همچنان قربانی می گیرد و دامنه پاکسازی ها وسیع تر می شود.

مقام های ترکیه ۱۲ هزار و هشتصد افسر پلیس را به ظن ارتباط با فتح الله گولن و شبکه او از کار معلق کردند. از این میان ۲۵۲۳ تن روسای پلیس بوده اند.

همزمان نومان کورتولموس، سخنگوی دولت ترکیه از موافقت کابینه با تمدید وضعیت اضطراری برای نود روز دیگر خبر داد. برخی شهروندان این کشور انتظار چنین تصمیمی را داشتند.

یکی از کارکنان رستورانی در استانبول در این ارتباط گفت: «فرانسه پس از اتفاق کوچکی برای شش ماه وضعیت اضطراری اعلام کرد. ما انتظار داشتیم که برای سه ماه دیگر تمدید شود. این اقدامی کاملا عادی است. نباید به این دلیل که آزادی ها محدود می شود مشکلی پیش آید.»

بیش از دو ماه و نیم از کودتای نافرجام در ترکیه می گذرد و تاکنون نزدیک به یکصد هزار تن از کارکنان بخش های نظامی، دولتی و قضایی یا از کار معلق شده و یا مجبور به استعفا شده اند. ۳۲ هزار نفر هم به ظن دست داشتن در کودتای پانزدهم ژوئیه بازداشت شده اند.

دولت ترکیه فتح الله گولن، یار سابق و مهمترین مخالف کنونی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را به طراحی این کودتا متهم کرده است. حال آنکه گولن که از سال ۱۹۹۹ میلادی در تبعید خود خواسته در آمریکا بسر می برد این اتهام را رد می کند. آنکارا بارها از واشنگتن خواستار استرداد گولن به ترکیه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه برای محاکمه افراد مرتبط با کودتا به دادگاه های جدید نیاز دارد

برکناری ۲۸ شهردار به اتهام حمایت از پ ک ک و همکاری در کودتای نافرجام ترکیه

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین