مجارستان در آستانه همه پرسی برای سیاست مهاجرتی

مجارستان در آستانه همه پرسی برای سیاست مهاجرتی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کمتر از یک ماه مانده به همه پرسی در مجارستان، خیابان ها در این کشور پوشیده از تبلیغات است.

آگهی

کمتر از یک ماه مانده به همه پرسی در مجارستان، خیابان ها در این کشور پوشیده از تبلیغات است. مجارها روز دهم آبان باید به این پرسش، پاسخ آری یا نه بدهند: «آیا می پذیرید که اتحادیه اروپا بدون نیاز به تأیید مجلس ملی مجارستان دستور اسکان مجدد اتباع غیر مجاری را در این کشور بدهد؟»

نتیجه این همه پرسی تأثیری بر تصمیم اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت نخواهد داشت، اما دولت بوداپست همچنان در پی مشروعیت بخشیدن به تصمیم های خود در زمینه مهاجرت است.

زولتان کوواژ، سخنگوی دولت مجارستان می گوید: «همه پرسی به خودی خود پیامد حقوقی مستقیمی نخواهد داشت، اما از طریق این همه پرسی، مجلس ملی نیز همگام با اراده سیاسی دولت، ملزم به طی مراحل حقوقی در این زمینه خواهد شد.»

روی یکی از بنرهای تبلیغاتی دولتی برای همه پرسی چنین نوشته شده است: «آیا می دانید یک میلیون پناهجو فقط از لیبی می خواهند به اروپا بیایند؟» گروهی از طنزپردازان به نام «حزب سگ دو دُم» که قصد دارند ضمن شوخی با تبلیغات دولتی، مردم را به رأی دادن علیه سیاست مهاجتی دولت تشویق کنند، در برابر این شعار نوشته اند: «آیا می دانید بیشتر از یک میلیون مجاری می خواهند به اروپا بروند؟»

گرگو کوواژ، رهبر این گروه می گوید: «مهم این است که موضوع را در خارج از مجارستان هم نشان بدهیم، زیرا این روزها کشور ما تصویر بسیار بدی پیدا کرده است. بهتر است نشان دهیم که مجارستان با دولتش که چهره دیگری از ما نشان می دهد، فرق دارد و پر از مردم معمولی، مهربان و دوست داشتنی است.»

در این میان سازمانی مردم نهاد، یعنی عفو بین الملل مجارستان مشغول تبلیغات اینترنتی است. آنها کارزاری را برای اطلاع رسانی در مورد واقعیت و جزئیات موضوع مهاجرت و نیز درباره خود همه پرسی به راه انداخته اند.

اورسولیا جنی، رئیس عفو بین الملل مجارستان در این زمینه می گوید: «برای مثال توضیح این موضوع بسیار مهم است که قرار نیست اسکان مجدد با زور انجام شود، بلکه بیشتر صحبت از ارجاع درخواست های پناهندگی به مجارستان است. موضوع مهم دیگر آن است که سامانه سهمیه بندی هنوز حتی وجود ندارد که بخواهیم در مورد آن رأی بدهیم.»

با همه این احوال مردم مجارستان هنوز نمی دانند به کدام اردو رأی بدهند. احزاب سیاسی این کشور هم نظرات متفاوتی دارند. حزب دست راستی «یوبیک» مانند طرفداران دولت رأی «نه» خواهد داد، بعضی از احزاب چپ رأی «آری» می دهند و بعضی دیگر از آنها می گویند مردم اصلا نباید در همه پرسی شرکت کنند. هر چه باشد همه پرسی در مجارستان یک پرسش سیاسی است که نتیجه آن تأثیر مستقیمی بر موضوع مهاجرت نخواهد داشت، اما ممکن است پیامدهای سیاسی مهمی برای اتحادیه اروپا داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم

اوربان برغم انتقادات رهبران اروپا در دیدار با ترامپ: آقای رئیس جمهور بازگرد و برای ما صلح بیاور