ختنه زنان در سطح جهان؛ از رواج گسترده در سومالی تا سنگین تر شدن مجازات در مصر

ختنه زنان در سطح جهان؛ از رواج گسترده در سومالی تا سنگین تر شدن مجازات در مصر
نگارش از مهران احمدی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت مصر روز یکشنبه از وضع قانونی سخت گیرانه تر در مورد ختنه زنان خبر داد.

آگهی

دولت مصر روز یکشنبه از وضع قانونی سخت گیرانه تر در مورد ختنه زنان خبر داد. در پیش نویس قانون جدید برای افرادی که در این کشور اقدام به ختنه زنان کنند، تا هفت سال زندان در نظر گرفته شده است.

ختنه زنان به برش کامل یا قسمتی از آلت جنسی زنان به دلایل غیر پزشکی اطلاق می شود. این عمل از سال ۲۰۰۸ در مصر ممنوع شده است اما همچنان در این کشور رواج زیادی دارد. لایحه مورد نظر دولت مصر برای تصویب در پارلمان این کشور به بحث گذاشته خواهد شد.

در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ قطعنامه ای در مورد لزوم مبارزه با ختنه زنان تصویب کرد، اما بنا به گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) دستکم ۲۰۰ میلیون زن یا دختربچه در ۳۰ کشور جهان ختنه شده اند.

بالاترین آمار شیوع ختنه زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله متعلق به کشورهای سومالی (۹۸ درصد)، گینه (۹۷ درصد)، جیبوتی (۹۳ درصد)، سیرالئون (۹۰ درصد)، مالی (۸۹ درصد)، مصر (۸۷ درصد) و اریتره (۸۳ درصد) است.

از سوی دیگر بنا به آمار سازمان ملل متحد ۴۴ میلیون دختربچه زیر ۱۴ سال در سطح جهان ختنه شده اند. بیشتر این دختران اهل گامبیا (۵۶ درصد)، موریتانی (۵۴ درصد) و اندونزی (۴۹ درصد) هستند.

افراح سلاد عبدول، ۱۷ سال دارد و در اردوگاه پناهجویان زندگی می کند. جایی که هزاران آواره سومالیایی در آن اسکان یافته اند. او پس از انجام عمل ختنه دچار عوارض زیادی شد.

او می گوید: «در هشت سالگی مورد ختنه قرار گرفتم. دچار مشکلات زیادی شدم. چند روز در خانه بستری بودم و به دلیل بخیه ها درد زیادی داشتم. پاهایم به هم چسبیده بود تا نتوانم تکان بخورم و بخیه ها باز نشوند. نمی توانستم به شکل معمول ادرار کنم. برای ادرار کردن باید به یک طرف می خوابیدم.»

از نظر پزشکی ختنه دختران در کوتاه مدت می تواند منجر به درد شدید، تب، خونریزی شدید، التهاب بافت جنسی، عفونت و مشکلات ادراری شود. در دراز مدت نیز این عمل علاوه بر افزایش میزان مشکلات زایمان و نرخ مرگ و میر نوزادان می تواند منجر به بروز کیست، ناباروری و مشکلات روانی شود.

دکتر مریم عمر می گوید ختنه دختران منجر به عوارض زیادی هنگام زایمان می شود و زندگی مادر و نوزاد را به خطر می اندازد.

مریم عمر می گوید: «نوزاد هنگامی که به مجرای تولد می رسد، نمی تواند بیرون بیاید و در نتیجه مواردی پیش می آید که دچار خفگی شود و یا مرده به دنیا بیاید و یا پس از احیای طولانی دچار فلج مغزی شود.»

ختنه زنان در سطح جهان به عنوان تجاوز به حقوق بنیادی زنان و دختران شناخته شده است. سازمان جهانی بهداشت ختنه زنان را “بازتابی از نابرابری ریشه دار” بین زنان و مردان می داند و آن را شکلی افراطی از “تبعیض” علیه زنان در نظر می گیرد.

برخی از کشورها قوانین سختگیرانه تری را در زمینه مبارزه با ختنه دختران وضع کرده اند. در برخی از اجتماعات محلی هم به شکل علنی علیه ختنه زنان موضع گرفته شده است. با این حال به گفته صندوق کودکان ملل متحد این اقدامات با توجه به رشد جمعیت کشورها برای پیشگیری از افزایش آمار ختنه زنان کافی نیست.

12 myths about female genital mutilation debunked: https://t.co/fRbq3rskSi via GlblCtzn</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/EndFGM?src=hash">#EndFGM</a></p>&mdash; UNICEF USA (unicefusa) July 21, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد