واقعیتهایی درباره سلاح گرم در آمریکا

واقعیتهایی درباره سلاح گرم در آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ایالات متحده از هر ۱۰۰ هزار تن جمعیت، ۲.

در ایالات متحده از هر ۱۰۰ هزار تن جمعیت، ۲.۹ نفر با تفنگ کشته می شوند

آگهی

این آماری است که دفتر سازمان ملل در زمینه مواد مخدر و جنایت در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده است، اما همین آمار نشان می دهد که آمریکا بدترین نیست، بلکه هندوراس با رقم ۶۸.۴۳ مقام اول را در این زمینه دارد.

ایالات متحده را می توان با همسایه اش کانادا مقایسه کرد که شمار کشته شدگان با اسلحه در آن ۰.۵۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار تن است. همچنین می توان تفاوت آشکار این رقم را با آمار کشورهای اروپایی نظیر فرانسه با ۰.۰۶، انگلستان و ولز با ۰.۰۷ و آلمان با ۰.۱۹ سنجید.

  1. اصلاحات قانون حمل سلاح با مقاومت روبروست

باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور که نتوانست قوانین مربوط به داشتن سلاح را سختگرانه تر کند گفت می تواند شهروندانی را که وبسایتهای داعش را دیده اند ممنوع الخروج کند، اما نمی تواند مانع این افراد در خرید اسلحه بشود.

طبق گفته او لابی قدرتمند «انجمن ملی اسلحه» آمریکا (NRA) که سالی ۲.۶۷ میلیون دلار هزینه ترویج سلاح گرم می کند، به هیچ وجه حاضر نیست بر سر اصلاحات قانون سلاح با او مذاکره کند. این انجمن، دعوت اوباما برای مناظره تلویزیونی را رد کرد و گفت نمی خواهد درگیر یک “نمایش روابط دولتی” بشود. 5. ### باور عمومی در برابر واقعیتهای سیاسی دو سال پس از آنکه قانون «کنترل سابقه افراد به هنگام خرید اسلحه» تصویب نشد، مرکز آمارگیریِ پو، در سال ۲۰۱۵ یک نظرسنجی برگزار کرد که نشان داد ۸۸ درصد از اهالی ایالات متحده، برخلاف سیاستمداران این کشور، خواهان کنترلِ سابقه افراد، پیش از فروش اسلحه به آنها هستند.

  1. مردم آمریکا، بیشترین تعداد سلاح را در جهان دارند

براساس آمار، در ایالات متحده، دست کم به ازای هر ۱۰۰ نفر ۹۰ اسلحه شخصی وجود دارد که بالاترین رقم در جهان است و از دومین کشور در این سیاهه یعنی یمن که ۵۵ تفنگ شخصی به ازای هر ۱۰۰ نفر در آن هست، فاصله زیادی دارد. سویس با ۴۶ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر بالاترین آمار را در اروپا دارد. 8. ### مهاجمان حملات پاریس می توانستند در آمریکا به شکل قانونی اسلحه بخرند

گزارشی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که قوانین کنونی ایالات متحده حتی به کسانی که در سیاهه مراقبت تروریستی قرار دارند، نظیر برادران کواشی، اجازه خرید اسلحه می دهد.

این گزارش همچنین می گوید در فاصله سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۰۰ نقل و انتقالِ سلاح میان افراد مظنون به ارتباط با تروریسم صورت گرفته است. 9. ### حتی پس از روی دادن فجایع بسیاری نظیر «سندی هوک»، تیر اندازی در مدارس، همچنان ادامه دارد

در دسامبر سال ۲۰۱۲، آدام لانزا وارد مدرسه سندی هوک شد و نزدیک به ۲۰ دانش آموز و معلم را کشت. از سال ۲۰۱۳ به بعد، در هر شهر، گروهی برای امنیت حمل سلاح، پیگیرِ اینگونه حوادث در مدارس، دبیرستانها و دانشگاهها است.

این گروه می گوید تا پایان سال ۲۰۱۵، ۱۶۰ حادثه شامل ۵۹ کشته و ۱۲۴ زخمی به علت تیراندازی در مدارس در کار بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«سلاح‌های ارواح» که بایدن قصد مبارزه با آن را دارد چیست؟

نیویورک پس از ۲۵ سال آخر هفته بدون تیراندازی را تجربه کرد

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند